Voldsom vekst i salget av mobilreklame

Den trykte presse taper terreng i reklamemarkedet. Mobilreklame spretter i været.

Voldsom vekst i salget av mobilreklame
Voldsom vekst i salget av mobilreklame

Kilde: e24

Fra i fjor til i år har annonseomsetningen på mobilmarkedet økt med 234 prosent.

Sammen med WEB-TV (vekst på 92 prosent), er dette det markedet som har klart størst vekst, ifølge ny statistikk fra Mediebyråforeningen.

Statistikken, som dekker annonseomsetningen gjennom mediebyråene, viser at det så langt i år er solgt annonser for 119 millioner kroner på mobil, en vekst fra 35 millioner i samme periode i 2012. WEB-TV har solgt annonser for 35 millioner kroner, nesten en dobling fra 18 millioner.

Det er fremdeles TV, internett og dagspresse som drar de fleste annonsekronene.

TV beholder en nokså soleklar førsteplass, og går frem 8 prosent til 2.160 millioner kroner. Internett klatrer opp til andreplass på omsetningsstigen, og øker med 25 prosent til 1.136 millioner kroner (dette er en kategori som både mobil og WEB-TV havner i, sammen med display og søk).

Den samlede veksten for mediebransjen er på 6,4 prosent målt mot samme periode i fjor. Omsetningen etter åtte måneder er på mer enn 5,7 milliarder kroner.

- Det meste er stabilt etter august, og nok en gang er de prosentvise endringene stabile på det nivået som nå er etablert gjennom 2013, sier Tonje Gjerstad, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Dagspresse går tilbake 13,1 prosent til 940 millioner kroner. I tillegg til dem, går også ukepresse/magasiner og fagpresse tilbake med henholdsvis 8,3 prosent og 10,1 prosent til 160 millioner og 34 millioner kroner.

Radio holder en stabil vekst på 5,4 prosent til 254 millioner kroner. Også kino, utendørs/plakat, direktereklame og andre medier går frem mellom 3 og 13 prosent.

 

Del artikkelen