Tror på TV3-comeback

- TV3 har stukket fingeren i jorda, sier forhandlingsdirektør og gir den hardt prøvede kanalen tommelen opp.

Tror på TV3-comeback
Tror på TV3-comeback

Kilde: Kampanje

Torsdag løftet TV3 sløret av kanalens høstmeny, som programdirektør Åse Bendiksen håper skal sementere vårens stigende kurve som en trend og ikke et vindblaff.

TV3 henter frem flere av sine mest suksessfulle programkonsepter som «Robinsonekspedisjonen» og «Charterfeber», fortsetter med sikre kort som «Luksusfellen», og børster støvet av konsepter som har fått hvile noen år, som «Top Model» og «Masterchef». Kun to av ti programmer - «Kjærlighetsredet» og «Kari Traa-lekene» - er helt nye.

Det er en oppskrift reklamekjøperne Kampanje har snakket med har tro på.

- Har stukket fingeren i jorda
- Jeg synes høsten ser bra ut. De puster liv i gamle konsepter som «Top Model» og «Masterchef», programmer som har god historikk i de rette målgruppene. Også «Robinsonekspedisjonen» kommer tilbake, så det er litt comeback-høst for TV3, sier forhandlingsdirektør Bjarte Øgrey i Omnicom Media Group til Kampanje.

- Det virker som om de har stukket fingeren i jorda og på mange måter gjenfunnet seg selv.

Han tror «Robinsonekspedisjonen» og «Masterchef» har det største potensialet når de store massene skal samles. Han er mer usikker på hvor godt «Kjærlighetsredet» vil gjøre det.

- Det er vanskelig å si noe om «Kjærlighetsredet». Det kan bli den nye «Paradise Hotel», eller en flopp. Mye avhenger av kvaliteten i produksjonen.

- Skal ikke mye til
Forhandlingssjef i Group M, Jonas Buskop, trekker frem årets vri på «Robinsonekspedisjonen», der deltakere fra «Paradise Hotel» får prøve seg på en litt annerledes Syden-ferie, som spesielt spennende.

- «Robinsonekspedisjonen» fikk en liten knekk forrige runde sammenlignet med tidligere år. Det blir spennende å se om de klarer å få med seg «Paradise Hotel»-målgruppen eller om de støter noen fra seg i prosessen. Jeg tror mer på det første.

Buskop tror TV3 vil klare å vokse i høst.

- Skal man være slem, kan man si at det ikke skal så mye til. Men man kan håpe på at de ikke bare vokser litt, men klarer å klype fra seg.

Hele MTG-gruppen falt fra en prosentandel på 8,2 til 7 prosent blant alle seere over 12 år i fjor.

- Blir et bedre år
Han får støtte av tv-sjef Morten Wiberg i Carat.

- Den gode historien er ikke så lang enda, men våren har gått bra og de går inn i høsten på et høyere nivå enn tidligere. Jeg tror 2013 blir et bedre år enn 2012, sier han.

Reklamekjøperne stiller seg positive til den nye kanalen, som etter planen skal lanseres i høst, selv om detaljene foreløpig ikke er kjente.

- Skal de vokse, kan den bli nødvendig. Det blir nok ikke en gullgruve, men kan bli et positivt bidrag, sier Wiberg.

- Det har vist seg at det er lurt å lansere nye kanaler for å øke gruppens rating. Hvor stor effekt det gir, gjenstår å se. Det verste som kan skje er at den stjeler seere fra TV3, men gjøres det riktig vil en ny kanal bidra til nettovekst for kanalgruppen, sier Øgrey.
Del artikkelen