Tjener mindre på reklame-tv

Svikt i seerandelene skaper dårligere marginer for MTGs reklame-tv-drift. Seerandelene har falt mest i Norge.

Tjener mindre på reklame-tv
Tjener mindre på reklame-tv

Kilde: Kampanje

MTG la i går frem tall for årets tredje kvartal som var bedre enn markedet ventet, men likevel en resultatnedgang på 110 millioner svenske kroner.

Selv om konsernets omsetning på tv-reklame øker i Norge og i Skandinavia, sitter de igjen med stadig mindre penger fra driften. Så langt i år har MTG tjent 455 millioner svenske kroner på sine skandinaviske reklame-tv-kanaler, som inkluderer norske TV3 og Viasat 4. Det er en nedgang på 90 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

Norge er det landet i Skandinavia der MTGs reklame-tv-kanaler har fått hardest medfart. I tredje kvartal en andel i det kommersielle tv-markedet på 17,3 prosent blant seere mellom 15 og 49 år. I tillegg til at det er 1,2 prosentpoeng dårligere enn samme kvartal i fjor, er det også en kraftig tilbakegang etter at kanalene så en etterlengtet vekst i årets andre kvartal.

Men kommunikasjonsdirektør Jakob Schjerven i TV3 tror ikke veksten som kom i vår var et blaff for kanalene.

- Nei, tvert imot. Tredje kvartal er stort sett preget av sommer og lavsesong og vi tok en smell i juli som preger totaltallene. Starten på høsten går bra for TV3 og det er i fjerde kvartal at slaget står for alvor. Det er også det viktigste kvartalet kommersielt. Vi følger fortsatt planen til TV3 og har gjort det bra etter at vi snudde og leverte det beste andre kvartalet på to år. Vi har fortsatt god utvikling og god tak på ting, sier Schjerven.

Starten på årets viktigste tv-sesong har likevel ikke gått knirkefritt. Forrige uke måtte TV3 ta «Kjærlighetsredet» av lufta etter to uker. Konseptet skulle gå fire ganger i uken i hele høst. Også «Skjulte skatter», som skulle gå i stripe tidligere på kvelden, ble tatt av etter for lave seertall.

- Det har vært en del overskrifter, der enkelte ynder å felle høylytt dom på tynne grunnlag. Gode vurderinger i et moderne tv-marked er et langt større bilde og gode analyser går dypere enn bare lave live-seertall, på enkeltprogrammer på 12 pluss-nivå. Men ja, vi har flyttet «Kjærlighetsredet» selv om programmet har levert spesielt høye tall på opptak og web. Nettopp derfor kommer vi til å kjøre den på et sted og tid der vi tror den vil fungere bedre for oss. Det er viktig å tørre å utvikle nye konsepter, i dette tilfelle et helnorskt et, men de er av natur noe lunefulle og slår ikke alltid an som planlagt.

Schjerven understreker at de har flere lyspunkt å vise til.

- «Robinsonekspedisjonen» leverer bra og bidrar til en sterk søndag, og «helpertainment»-onsdagene våre står som en kule. Årets «Masterchef» er et fyrverkeri av en produksjon som tikker og går på en viktig stripe. I tillegg har vi formidabel vekst på Play-plattformene våre (nett-tv, red.anm). Dette er blitt et langt bredere seergrunnlag for oss enn bare et «Paradise Hotel»-fenomen. Web-tv-seingen vår kommer på toppen og er en viktig del av totalbildet, men rapporteres foreløpig ikke inn på formelle andelstallene dessverre. Men dette er kommersielt meget attraktive seere som spanderer sin tid på det vi lager for dem. Og da er de viktige for oss.

Nå gjør TV3 og Viasat 4 seg klare til å ønske en ny kanal inn i familien. Den nye kanalen, der navnet fortsatt er hemmelig, skal lanseres i løpet av fjerde kvartal.

- Vi har kjempet med nebb og klør med to kanaler pluss web i lange tider. For oss er det selvfølgelig også viktig å ha flere ben å stå på, derav behovet for en ny kanal. Det spennende med denne kanalen er at den er såpass tydelig plassert at den har potensiale til å ta andeler fra alle mediehus. Dette blir verdifullt for seerne og gull verdt for annonsørene våre, sier Schjerven.
Del artikkelen