Svakere resultat fra Amedia

Mediekonsernet Amedia fikk i andre kvartal i år et resultat før skatt på 91 millioner kroner, en nedgang fra 136 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Svakere resultat fra Amedia
Svakere resultat fra Amedia

Kilde: e24

Amedia beskriver markedet som krevende, og viser til at annonseinntektene på papir fortsetter å falle. Nedgangen var på 3,9 prosent.

Samtidig vokste annonseinntektene fra digitale medier med 23,4 prosent. Det er særlig annonseinntekter på mobil som har økt, og samlet har den digitale veksten bidratt til at de totale annonseinntektene gikk tilbake med 0,5 prosent i andre kvartal. Inntekter fra innstikk steg 22 prosent. Medregnet omsetning fra innstikk og vedlegg har Amedia hatt en samlet vekst på 1,5 prosent.

Den lokale medievirksomheten i konsernet kan vise til en resultatfremgang på 10 millioner kroner i andre kvartal. Amedia viser til at personalkostnadene i lokale medier ble redusert med 3,6 prosent. Konsernsjef Are Stokstad sier han ser på utviklingen i lokale medier som tilfredsstillende.

– Den digitale omsetningen vokser måned for måned og påvirker resultatene positivt, samtidig som vi ser tydelige effekter av vårt pågående synergi- og forbedringsprogram, sier han.

De 65 abonnementsavisene som er underlagt Amedia har fortsatt fallende opplag. Nedgangen var på 4,3 prosent i årets andre kvartal sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Det digitale opplaget er blitt doblet i samme periode.
Del artikkelen