Storebrand bytter byråer

Først var det nytt reklamebyrå. Nå bytter Storebrand også ut mediebyrået Carat med Starcom. Pensjonssparing blir et satsingsområde.

Storebrand bytter byråer
Storebrand bytter byråer

Kilde: Kampanje

Etter en omfattende mediebyråkonkurranse med finale i den svenske hovedstaden tidligere i sommer har Storebrand valgt Starcom som ny samarbeidspartner på mediebyråtjenester. Det samme gjelder for Storebrands datterselskap i Sverige, SPP.

Nylig valgte Storebrand også ny partner på reklamesiden og dermed har finansinstitusjonen endret på hele byråoppstillingen. På reklamesiden falt valget på McCann og ut gikk Ernö, mens Storebrand droppet Carat til fordel for Publicis-byrået, Starcom.

Etter det Kampanje kjenner til var det fire mediebyråer i finalen. I tillegg til Starcom deltok også Carat, som forsvarte kunden, OMD og MEC. Markedsdirektør Jostein Chr. Dalland i Storebrand sier Starcom ble valgt som mediebyrå fordi byrået hadde tydelige tanker om hvordan Storebrand på best mulig måte bør kommunisere problemstillinger knyttet til sparing til pensjon.

- Starcom har en tydelig posisjon som vi opplevde som riktig for oss, og et team som vi fikk et meget godt inntrykk av. Vi opplevde teamet fra både Norge og Sverige som meget kompetent og lyttende, sier markedsdirektør Dalland i Storebrand til Kampanje.

Øker digitalt
Nå blir det reklamebyrået på Sandaker og Starcom som skal sikre Storebrand oppmerksomhet i markedet for bank og sparing og ett av områdene det skal jobbes med er på pensjonssparing. I tillegg til pensjon jobber Storebrand også i markedet for forsikring, Kapitalforvaltning og bank. Dermed er det bare for konkurrenter som DnB, Gjensidige, If og Sparebank 1 å forberede seg på en ny konkurranse fra Storebrand.

Selskapet gjennomførte en stor merkevareprosess i 2012 med innføring av ny visjon og nye kundeløfter og en helt ny kommunikasjonsplattform. Markedsdirektør Jostein Chr. Dalland i Storebrand sier finansinstitusjonen fremover vil øke på det digitale for å kommunisere bedre de unge.

- Storebrand er markedsleder innen pensjon i Norge og Norden med over én millioner kunder. Markedet for pensjon er i betydelig vekst, og digitale løsninger gir den enkelte muligheten til å ta grep for å påvirke egen pensjon. Dette ønsker vi å få frem til våre kunder da pensjon er for viktig til at man ikke skal ha kjennskap til de muligheter man har allerede som ung, sier Dalland

Storebrand betjener totalt 1,6 millioner kunder i Norge og Sverige og har en historie som strekker seg helt tilbake til 1767. Selskapet har inntekter i størrelsesorden 52 milliarder kroner og hadde et konsernresultat på 1,5 milliarder kroner.

- Bak vår markedslederposisjon innen pensjon kommer storbankene. Vi ønsker å være den beste leverandøren innen sparing til pensjon for våre kunder, i kontrast til en alt for alle tilnærming som noen opplever i bank og finans bransjen, sier Dalland.

Brutto 50 mill.
Arbeidsgruppen hos Starcom har bestått av Agnar Aldridge, Stian Giskeødegård, Christine Torp Johnsen, Ida Fjeldberg Bjerke, Sindre Holme, Heidi Grundeland, Evy Hagemark, Dag Ormåsen og Peder Mittet. Administrerende direktør i Starcom i Norge, Peder Mittet, ser frem til å starte arbeidet med et utfordrende og viktig tema.

- Pensjonsreformen har gjort pensjon til et viktig tema for nordmenn og for vår privatøkonomi. Likevel tar de færreste grep, som gjør dette til en stor kommunikasjonsutfordring og spesielt for markedslederen på pensjon, Storebrand. Utfordringen handler ikke bare om å få forbrukerne til å forstå, men vel så mye om å treffe dem i riktige situasjoner og sammenhenger hvor det å tenke på pensjon er viktigere enn ellers. Vi gleder oss til å ta fatt på denne oppgaven med en spennende kunde som Storebrand, sier Mittet.

Storebrand bruker rundt 50 millioner kroner brutto på reklameinvesteringer og blir dermed en betydelig kunde for Starcom og Mittet.
Del artikkelen