Søker lykken i reklamebyrå

Fire unge reklameskapere håper Kitchen blir inngangsporten til suksess i reklamebransjen. Det gjør Kitchen også, men sist gang forsvant de beste til konkurrenten.

Søker lykken i reklamebyrå
Søker lykken i reklamebyrå

Kilde: Kampanje

Denne måneden troppet fire unge kvinner opp i Kitchens reklamelokaler for å delta i byråets talentsatsing Energy Pool. To kreative team er i år blitt plukket ut og det er Helena Egeland og Helene Egeland, som begge kommer fra Westerdals, også er det Angelica Askvik og Reidun Solvik som begge kommer fra den litt mer digitalt orienterte videreutdanningen til Hyper Island i Sverige.

Angelica Askvik mener det er flere ting som frister med reklamebransjen.

- Reklamebransjen er en veldig spennende bransje hvor du jobber med veldig forskjellige typer mennsker. Jobber man som lærer så er du lærer, mens man i reklamebransjen får mulighet til å lære om både lærere og butikkarbeidere. Vi får muligheten til å fordype oss i alle feltene. I tillegg så vil vi gjerne gjøre verden til det et bedre sted gjennom å utvikle nye tjenester som gjør hverdagen lettere for folk. Da gjør vi også reklamebransjen bedre, sier hun til Kampane.

Med de fire unge reklameskaperne på plass er det andre gang tekstforfatter og partner i Kitchen, Bendik Romstad, starter opp byråets talentprogrammet. Romstad sier det også denne gangen har det vært rift om plassene.

- Jeg fikk tilsendt rundt 200 mapper i vår. På de mest intense ukene fikk jeg opp til ti mapper om dagen. De fleste er fra Skandinavia og er fra team som har gått på Westerdals, Norges Kreative Fagskole, Hyper Island, eller skoler rundt om i verden. Men jeg fikk også mange mapper fra folk som ikke hadde noe skolegang, men som bare hadde lyst til å jobbe med reklame. Jeg hadde ikke tid til å snakke med alle sammen, men jeg møtte de 40 beste teamene, sier han.

Mistet talentene
Romstad sier arbeidet med talentutviklingsprogrammet ikke bare er viktig for byrået, men også for hele Publicis-gruppen som Kitchen fortsatt er en del av. Energy Pool er et talentutviklingsprogram som ble igangsatt av Leo Burnett i Chicago og som nå har spredd seg til en rekke forskjellige byer og Publicis-byråer.

- Vi ser at ikke alle de som er flinke på reklameskolen blir gode reklameskaperene ute i arbeidslivet. Vi tror det har mye med hvordan de blir behandlet og veiledet de første åren. Vi håper at ved å sette ord på alt vi kan, og overføre kompetansen som ligger i Kitchen Reklamebyrå til en ny generasjon, at det også vil gjøre oss bedre, sier Romstad.

I fjor deltok det fem personer i Energy Pool-programmet til Kitchen og flere av dem er i dag jobb i selskaper som Bouvet og Håndverk. Men de to som utmerket seg aller best var imidlertid Karina Ullensvang og Rikke Jacobsen som fikk et godt tilbud fra det internasjonalt anerkjente Forsoman & Bodenfors i Sverige. Ingen ble med andre ord igjen i Kitchen.

- Har du forhåpninger om å beholde noen av de du går i gang med nå?

- Ja, det håper jeg. Men vi har to mål der det ene er at vi finner flinke folk og utdanner dem også forsøker vi å beholde de flinkeste når det er mulig. Men kan vi ikke det, har vi forhåpentligvis noen ambassadører der ute som snakker varmt om oss og som vi kanskje kan ansette ved neste korsvei, sier Romstad.

Om det er noen nye reklamestjerner i årets talenter er for tidlig å si, men Romstad sier at han føler kvaliteten har gått opp på de aller beste.

Blir pushet
Romstad sier Kitchen høstet mange erfaringer fra fjorårets Energy Pool ikke minst gjennom en større forskningsrapport som professor Kjell Skogen gjorde på Energy Pool. Der kom det blant annet frem at nyutdannede manglet disiplin, på grunn av en «nesten hysterisk vektlegging av sosiale relasjoner».

- Denne rapporten har gitt oss en mye større innsikt både i hva hver enkelt av deltagerne tenkte underveis, men også om teorien og hva annen forskning viser, sier han.

En viktig del av talentprogrammet til Kitchen er at deltagerne i reklamebyrået lærer å presse seg selv. Det nye reklameteamet har ingenting i mot å bli pushet litt på.

- Det er så mange flinke folk rundt oss. De pusher oss, men samtidig hører de også på hva vi sier, sier Reidun Solvik.

På kundesiden kunne de godt tenke seg å jobbe med Vegvesenet og Posten som de mener har gode produkter og løsninger som tilfører noe bra.

- Det hadde vært spennende å jobbe med slike kunder, sier de to.

- Noen tips til andre som vil begynne å jobbe i reklamebransjen?

- Hyper Island har et veldig spennede tilbud og er det beste valget jeg har gjort i forbindelse med karriere og netteverksbygging.

- Store ambisjoner
Talentutvikler Bendik Romstad sier han har høye ambisjoner til de to teamene.

- De starter opp med tre briefer på byråets aller største kunder, men erfaringsmessig tar det noen måneder før de virkelig leverer. Vi har to talenter med en annerledes bakgrunn også denne gangen. Det tror vi kan bli veldig spennende og vi håper ideene også vil gjenspeile dette og bli enda mer overraskende, sier Romstad.
Del artikkelen