Skylstad ny DDB-sjef

To år etter at han sluttet som byråleder i Carat tar Eldar Skylstad over som ny DDB-sjef.

Blir DDB-sjef: Etter et knapt år i DDB blir Skylstad sjef for hele reklamebyrået. Her fra en større fagkonferanse for noen år siden.
Blir DDB-sjef: Etter et knapt år i DDB blir Skylstad sjef for hele reklamebyrået. Her fra en større fagkonferanse for noen år siden.

Kilde: Kampanje

Spekulasjonene i reklamebransjen har lenge gått på hvor lenge dagens DDB-sjef, svenske Pelle Josephson, kom til å bli sittende. For etter å ha fått DDB opp av hengemyra og snudd blodrøde underskudd til positive tall og begynt å vinne kunder igjen, er det flere som har lurt på om ikke «kräftskivor, midsommarafton og Stockholms skärgård» frister svenske Josephson mer.

Nå viser det seg at antagelsen ble riktige. Pelle Josephson slutter som DDB-sjef og overlater ansvaret til sin viseadministrerende direktør, Eldar Skylstad. Helt fri for sin tidligere sjef kommer nok ikke Skylstad til å bli. Josephson kommer fortsatt til å være synlig i den norske organisasjonen framover.

- Pelle Josephson kommer til å delta aktivt i Oslo på mange områder også i tiden som kommer. I utgangspunktet er det bare styrepinnen han har gitt fra seg, mens han fortsatt kommer til å være delaktig i kundearbeidet. Han vil også være aktivt til stede gjennom å tre inn i selskapets styre. Dessuten har vi bygget opp en sterk organisasjon i DDB, på tvers av de nordiske landegrensene og i tiden framover vil vi se på hvordan vi kan trekke bedre synergier ut av byråene, ikke minst med tanke på produksjon. Dette er et område hvor stordriftsfordelene er betydelige, og hvor vi mener vi kan bygge opp et tydelig konkurransefortrinn, sier den nyutnevnte byrålederen Eldar Skylstad til Kampanje.

Oppdraget til Skylstad fremover er klart:

- Ved utgangen av fjoråret var DDB et byrå med 28 ansatte. Nå har vi passert 40, og flere er på vei inn. Vi har med andre ord fått inn mye ny og spennende kompetanse og vi har god vind i seilene. Kursen framover er stødig, men vi er sultne på fortsatt lønnsom vekst. Det skal skapes ved å levere enda bedre resultater for kundene i skjæringspunktet mellom forbrukerinnsikt, forretningsforståelse, teknologi og kreativitet, sier Skylstad.

- Hoppe etter Boklöv
Også tidligere har Skylstad vært byråleder, men da for det som en gang var landets største mediebyrå, Carat. Skylstad var i fem år Carat-sjef før han for et par år siden sluttet for å bli konsulent i det nå nedlagte Aegis-byrået, Dist Creative, som Kampanje i går omtalte.

- Mandag kunne Kampanje fortelle at byrået du sist jobbet i Dist tapte mye penger. Hva lærte du i Dist som ikke skal skje i DDB med deg som sjef?

- Dist var et godt produkt, men med en veldig utydelig posisjon. Til tross for et svært innovativt kreativt miljø, var det vanskelig å bli sett på som et tydelig alternativ til de etablerte reklamebyråene. Fusjonen gjorde bare posisjonen enda mer ullen. Derfor ble det mye jobbing for å få inn enkeltprosjekter, i stedet for å etablere lange kundeløp. Det er dyrt. DDB er et godt produkt med en tydelig posisjon og en merkevare som markedet har ønsket skulle komme sterkt tilbake. I tillegg har vi god stabilitet i eksisterende kundemasse. Derfor er det ikke noe særlig poeng i å se seg over skulderen og prøve å lære noe fra Dist tiden. Fokuset blir fremover, sier den nye DDB-sjefen.

- Hvordan blir det å løs på en ny byrålederstilling?

- I Norge snakker vi gjerne om å hoppe etter Wirkola. Siden jeg hopper etter en svenske, er det vel mer riktig å si at jeg skal hoppe etter Boklöv. Og det er ment som et stort kompliment, ettersom Boklöv gjorde mer for å endre hoppsporten enn Wirkola. På samme måte har Pelle Josephson gjort gjennomgående grep som har forandret DDB Oslo. For mitt vedkommende betyr det bare at det kiler deilig i magen nå som jeg står på toppen, sier Skylstad.

Skal på Byråprofil-pallen
Som toppsjef i Carat opplevde Skylstad både oppturer og nedturer. En av nedturene var at byrået mistet plassen som landets desidert største mediebyrå til konkurrenten Mediacom. Det skyldtes mye tapet av store kunder som Landbruket og Rema 1000. Skylstad avviste den gang at hans avgang som Carat-sjef hadde sammenheng med tapet av storkundene.

- Pelle Josephson sa til Kampanje at han skulle ta DDB tilbake til Topp 3 på Kampanjes Byråprofil. Er det et mål du kommer til å ha?

- Pelle og jeg er enige om det meste, også når det gjelder ambisjonen om å komme tilbake på pallen på Kampanjes Byråprofil. Men det er en posisjon vi må jobbe hardt for å gjøre oss fortjent til. Vi føler imidlertid at vi har bra fart framover nå og det gir en energi i organisasjonen som får oss til å gå den ekstra milen, sier Skylstad.

Skylstad har vært i DDB et snaut år.
Del artikkelen