Sikret Mediacom seieren

GØTEBORG (Kampanje): Mediacom vant på nytt Mediestrategiprisen, og for første gang har et mediebyrå vunnet fire gull i konkurransen. - Utrolig gøy og over all forventning, sier gulljente Pia Sandnes Mesvik.

Gullaget: Mediacoms Cecilie Skjøren og Pia Sandnes Mesvik sammen med Sigurd Skjefstad fra Los & Co gikk til topp under Mediaforums Mediestrategiprisen.
Gullaget: Mediacoms Cecilie Skjøren og Pia Sandnes Mesvik sammen med Sigurd Skjefstad fra Los & Co gikk til topp under Mediaforums Mediestrategiprisen.

Kilde: Kampanje

På Clarion Post Hotel i Gøteborg kunne mediebyrået Mediacom feste litt ekstra. For under den store gallamiddagen fredag kveld tok mediebyrået Mediacom hjem både gull og sølv i Mediaforums «Mediestrategiprisen».

Mediacom vant gullet for sin jobb for Tine Iste og kampanjen, «Tine Iste – offisiell sponsor av tørste øyeblikk». Med på jobben har også Los & Co bidratt.

- Vi er et fantastisk team i Mediacom som jeg er glad for å være en del av. I tillegg har samarbeidet med Los&Co vært strålende og dette viser hva man kan oppnå med tett kommunikasjon mellom alle involverte, sier digital rågiver i Mediacom, Pia Mensvik, til Kampanje.

Det var strategidirektør i Carat Norge, Ronny Kjeserud, som kunne overrekke diplomet og da hadde allerede Kjeserud og jurygeneral Henrik Habberstad fra Statoil gitt også sølvet til Mediacom for arbeidet med «Fjordland Byggrynsgrøt – lansering av sunn ferdigmat». Om vinnercaset het det:

- I en sommerperiode der alle er på med fullt trykk samtidig, der alle henvender seg til de samme menneskene og der store aktører «outspender» de mindre – under disse forholdene skulle Tine Iste nå igjennom til målgruppen og sikre en salgsvekst på minimum 20 prosent. Mediacom - sammen med Los & CO - klarte å sikre en salgsvekst på 56 prosent, mens resten av smådrikkesegmentet sto stille, kunne Kjeserud fortelle.

Administrerende direktør i Mediacom, Ruben Søgaard, var derfor svært fornøyd på festen etterpå.

- Vi hadde fire forskjellige forfattere med hvert sitt case på shortlist til Mediestrategiprisen i år, så bredden var vi utrolig fornøyd med i år. Når dobbeltseieren i år er et faktum, demonstrerer det vår evne til å prestere helt i toppen. Det er også andre gang vi vinner gull for Tine etter at vi innledet samarbeidet med dem i 2010, så de smiler i Bjørvika også, sier han.

For Mediacom betyr årets gull at byrået også drar litt i fra konkurrentene på adelskalenderen. Gull på årets Mediekonferanse var byråets tredje gull på fem år og det er første gang et byrå tar fire gull om en bare legger Mediestrategiprisen til grunn. Før årets konkurranse hadde både OMD, Starcom og Mediacom tre gull hver i denne delen av konkurransen.

Legger en inn til den nye kategorien Mediekreativitet kommer det også frem at OMD har gjort det bra både i år og tidligere. I år var det kombinasjonen Try/Apt og Omd som gjorde det bra. De fikk gull i den relativt nye kategorien «Mediekreativitet» for sin jobb for Solo og kampanjen «Soon to be world famous». Denne prisen var det kreativ leder i Starcom, Sindre Holme, som delte ut.

- Vi elsker når nordmenn gjør det godt i utlandet og setter Norge på kartet. Kan denne innsikten også overføres til produkter? Det var dette som var Ringnes og Try/Apt og Omd sin besnærende tanke da de bestemte seg for å ta den erkenorske appelsinbrusen Solo ut av Norge og sjøsatte den på frierferd ut i verden som flaskepost. Med en imponerende evne til å planlegge for det uforutsette, laget de en «always on»-strategi som skapte stor oppmerksomhet i moderlandet over en lang tidsperiode, og ga Solo økte markedsandeler, sa Sindre Holme.

I denne kategorien var det Starcom og SMFB som fikk sølv, med kampanjen «Jakten på gullbilletten» for Freia.

Bronse i «Mediestrategiprisen» gikk til Mindshare for kampanjen «Verdens sprøeste pepperkake» til Melange og bronse i «Mediekreativitet» gikk til Kitchen og Vizeum for arbeidet med Norwegian og kampanjen «Alt inkludert».

Her ser du tidligere vinnere av Mediestrategiprisen:

2012: Starcom og SMFB, Caset: Kvikk Lunsj

2011: Mediacom og:Bates/Mediafront, Caset: YT fra Tine

2010: Starcom og McCann, Case: Maarud "Ikke...på tom mage"

2009: Try og Mediacom, Case: Kunnskapsdepartementet

2008: Starcom, Case: Norges Kreative Fagskole

2007: OMD Norway, Case: Staburet, Grandiosa "Full pakke"

2006: Mediacom, Case: Posten

2005: Naked, Case: 1881 Opplysningen

2004: Initiative Universal Media, Case: Coca Cola Norge

2003: OMD Norway, Case: Animal Planet

2002: OMD Norway - Case: Kims 1. lov

2001: CIA MediaNetwork - Case: Sørlandschips

2000: Carat Mediakanalen - Case: Ikea

1999: Carat Mediakanalen - Case: Ikea

1998: Bold Reklamebyrå - Case: Mercedes

1997: Skandinaviske Medie Consult - Case: Bama Gruppen

1996: Reklameformidling - Case: Stiftelsen Godt Norsk

Del artikkelen