Selger julehefter for 60 mill.

Nordmenns appetitt på julehefter er fortsatt stor. Pondus og Stomperud topper bestselgerlisten.

Foto: Anders B. Bisgaard
Foto: Anders B. Bisgaard

Kilde: Kampanje

Den særnorske tradisjonen med julehefter har så langt overlevd den digitale transformasjonen, og også årets jul blir av det analoge slaget, skal vi tro markedssjef Cecilie R. Kjenes i Bladcentralen. Det er Bladcentralen som distribuerer juleheftene ut i butikkene. Med en knapp uke igjen før jul, ser årets omsetning ut til å ligge på opp mot 60 millioner kroner.

- Det ser ut til å bli omtrent samme omsetning i 2013 som i fjor på julehefter. Det kan nevnes at omsetningen er lik på færre antall hefter. I år kommer det til å være 50 forskjellige julehefter som vil slåss om oppmerksomheten til kundene. Det er omtrent ti færre enn i fjor, sier Kjenes til Kampanje.

Jekker opp prisene
Dermed har omsetningen økt med nesten ti millioner kroner på fem år. På samme tid har også prisene økt nevneverdig. «Knoll og Tott» har hatt en prisvekst på 25 prosent de siste fem årene og koster nå en femtilapp, mens «Pondus» har hatt en prisvekst fra 44,50 kroner til 52,50 kroner i samme periode.

Men det er ikke prisstigningen alene som har sørget for omsetningsvekst, ifølge Kjenes.

- Bestselgerne har relativt stabil volumutvikling og omsetter for rundt 100.000 eksemplarer hver. Tilfanget av antall julehefter har økt de siste årene, så mye av omsetningsveksten ligger her. På enkelte produkter er det også prisstigning, men volumet er stabilt, sier hun.

Norsk julekonge
Det er Frode Øverlis «Pondus» som selger aller best av juleheftene, tett etterfulgt av henholdsvis «Stomperud Jul» og «Knoll og Tott». I dette selskapet er «Pondus» relativt fersk. Tegneserien gjorde sin debut som julehefte i 1999, hele 88 år etter Knoll og Tott og 61 år etter Stomperud.

- Er det nostalgien som styrer juleheftesalget?

- Det kan virke sånn, men vi har også sett at det er noe fornying, spesielt rettet mot det yngre segmentet, sier Kjenes.

I år er «Jul i Flåklypa», basert på kinosuksessen med samme navn, «Stompa» og «Karsten og Petra» blant nykommerne.

- Tror du nordmenn er åpne for digitale julehefter?

- Det er sikkert noen som kan bli digitale, men jeg tror noe av verdien i juleheftene ligger i å ha dem på stuebordet og under juletreet, og da blir mye av den verdien borte, sier hun.
Del artikkelen