Schibsted og Telenor i rubrikk-allianse

Telenor betaler over en milliard kroner for å bli med på Schibsteds rubrikksatsing i Asia og Sør-Amerika.

Inngår nytt samarbeid: Schibsted skal sammen med Telenor og SPH ta for seg av det digitale rubrikk-annonsemarkedet i Sør-Amerika og Asia.
Inngår nytt samarbeid: Schibsted skal sammen med Telenor og SPH ta for seg av det digitale rubrikk-annonsemarkedet i Sør-Amerika og Asia.

Kilde: Kampanje

Gjennom selskapet SnT Classifieds sikter Schibsted, Telenor og Singapore Press Holdings (SPH) seg inn mot det digitale rubrikk-annonsemarkedet i sentrale land i Sør-Amerika og Asia. Samtidig vil Telenor også gå inn som likeverdig partner i 701 Search (701), selskapet Schibsted og SPH fram til nå sammen har utviklet innenfor rubrikk-annonsemarkedet i Sørøst Asia.

Telenor betaler om lag 145 millioner euro, tilsvarende 1,1 millarder kroner, for 50 prosent eierskap i SnT Classifieds og 33,3 prosent eierskap i 701 Search.

Schibsted tar med seg omfattende kunnskap og erfaring fra den digitale rubrikkannonse-bransjen med satsinger som Finn.no, svenske Blocket.se og franske Leboincoin.fr og har i flere år jobbet for å etablere lokale utgaver av rubrikktjenestene i en rekke land i Asia og Sør-Amerika,

Nå får altså selskapet Telenor med på laget med sin erfaring fra vekstmarkeder og kunnskap om mobil internett-teknologi.

- Vi har stor tro på at vi skal kunne levere våre populære produkter og overføre sterke forretningsmodeller til raskt voksende økonomier i Sør-Amerika og Asia. Dette samarbeidet mellom tre selskap som alle er meget kunnskaps- og kompetanseorienterte, gjør oss enda bedre rustet både finansielt og operasjonelt til å gå for de attraktive nummer én-posisjonene. Vi kan utrette mer – enda raskere. Sjansene for og lykkes er derfor mye større, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted Media Group i meldingen.

Det nye selskapet vil ha et sterkt fokus på mobilen. Det forventes at det i løpet av de neste seks-sju årene vil være nær tre milliarder mennesker som har mobilen som sitt viktigste eller eneste medium for å koble seg til internett.

- Det å kunne levere Internett til alle er svært viktig for Telenor. Rubrikkannonser på mobil er i sterk vekst. Som en av verdens største mobiloperatører med betydelig tilstedeværelse i vekstmarkeder, er det naturlig for Telenor å samarbeide med selskap som Schibsted og SPH slik at vi sammen skaper en betydelig aktør innen digitale rubrikkannonser. Det samlede nedslagsfeltet til SnT Classifieds og 701 i Asia passer i tillegg godt inn i Telenors asiatiske virksomhet, sier Rolv-Erik Spilling, konserndirektør og leder for Telenor Digital.

Schibsted og Telenor vil eie 50 prosent hver i det nye selskapet. Schibsted bidrar med sine Sør-amerikanske selskap Yapo (Chile) og Bomnegocio (Brasil). Telenor bidrar med sitt bangladeshiske selskap Cellbazaar.

Selskapet vil styres gjennom et styre med lik representasjon fra Schibsted og Telenor. Terje Seljeseth, administrerende direktør i Schibsted Classified Media, vil være styreformann i det nye selskapet. Administrerende direktør i selskapet vil være Andries Oudshoorn, i dag administrerende direktør i Schibsteds rubrikkannonse-selskap i Brasil; Bomnegocio.com.
Del artikkelen