Schibsted lanserer reklamebørs

Stor Big data-satsing fra Schibsted. Reklamekjøper advarer mot "digitalsyke". Se KampanjeTV-innslag her!

Schibsted lanserer reklamebørs
Schibsted lanserer reklamebørs

Kilde: Kampanje

Se film her

På Mediebyråforeningens høstkonferanse «Mediabyrådagen» i går onsdag, kunne et samlet panel bestående av Anders Wilstedt fra Red Media, Jørgen Nilsson fra Omnicom-gruppens digitalselskap Resolution, Geir Jangsås, forretningsdirektør i Schibsted Salg, administrerende direktør i Cxense John Markus Lervik og konsernsjef Paal Fure i Aegis Media Norge, ønske Schibsteds satsing på en helt ny, automatisert annonsebørs velkommen.

- Denne høsten kommer vi til å teste og eksperimentere på vår annonsebørs. De første annonsørene og de første byråene kommer, sammen med oss, til å utvikle og jobbe med disse tingene nå. Det blir en testperiode for Schibsted, sier forretningsutvikler Geir Jangås i Schibsted Salg til Kampanje.

Dermed slår årets store buzzword i mediebransjen «Big data» for alvor inn på det norske markedet.

- Det har skjedd ganske lenge internasjonalt og nå begynner det å skje også her, sier Jørgen Nilsson i Resolution Media i Omnicom.

- Brusing med fjærene
Under debatten var det også tydelig at temperaturen hadde falt noen hakk i bransjen etter at mediehusene og mediebyråene i fjor på denne tiden var på full kollisjonskurs. Da Big data var opp på konferansen sist, ble det tidevis ganske ampert mellom Schibsted og WPP-byråene, Mindshare og Mediacom.

- Det var en del brusing med fjærene i fjor og litt maktkamp, men nå begynner tingene å bli klarere. Jeg tror både byråene og annonsørene på den ene siden og medieselskapene på den andre siden begynner å skjønne hva som er deres roller, sier administrerende direktør i teknologiselskapet Cxense, John Markus Lervik.

Anslagene på hvor mye av Schibsteds samlede produksjon av annonsevisninger som kommer til å bli solgt på denne denne nye og automatiserte måten er ikke klart, men et forsiktig anslag fra Geir Jangås ligger på 15 prosent. Men administrerende direktør i Aegis Media Norge, Paal Fure, tror det på sikt vil bli så mye 30 prosent.

- Av «total digital», hvis det er en statistikk, så har det forutsetninger for å gå dit. Jeg sier ikke at det kommer til å skje, for det kommer an på veldig mye som for eksempel prising, kvaliteter og ikke minst hva slags verdiskapning som blir dokumentert underveis, sier Fure.

Advarer mot digitalsyke
Fure advarer samtidig mot å gå seg litt bort i all datafangsten.

- Man har alle forutsetninger for å gå seg vill og spesielt de som er mindre påleste eller erfarne kan henge seg opp i litt sånn tidlig digitalsyke der du talte det som kunne telles og da begynte man å styre etter det som kunne telles og mistet litt av syne det som var formålet med markedsaktivitetene, sier Fure.

Del artikkelen