Satser mer i Norge

MTG-sjefen Jørgen Madsen Lindemann kommer med ny tv-kanal, kjøper tv-produksjonsselskap og har et P4 som går så det suser.

Kommer til «Media Business»: 28. august kommer MTG-sjefen Jørgen Madsen Lindemann til Norge for å snakke om MTGs satsinger i Norge og internasjonalt.
Kommer til «Media Business»: 28. august kommer MTG-sjefen Jørgen Madsen Lindemann til Norge for å snakke om MTGs satsinger i Norge og internasjonalt.

Kilde: Kampanje

Det internasjonale mediekonsernet Modern Times Group (MTG) begynner å vise mer muskler i det norske markedet igjen etter at selskapet de siste årene har fått mye juling. TV3 hadde frem til i vår tapt markedsandeler i tre år på rad, og kanalen som på begynnelsen av 2000-tallet var større enn TVNorge, er blitt kraftig distansert av konkurrentene. Mens TVNorge-kanalene i dag omsetter reklame for opp mot milliarden, var TV3s reklameomsetning i fjor godt under 600 millioner kroner.

Men i vår snudde det og for første gang på lenge vokser nå MTG med sin TV3-kanal samtidig med at reklamekjøperne er mer positive til kanalen enn på lenge.

- Vi ser at vi har klart å forbedre seertallene våre i hele Skandinavia og særlig i Norge. Vi hadde i årets andre kvartal våre høyeste seerandeler siden høsten 2011. Det er fortsatt tidlig, men vi skal fortsette å bygge videre på det vi har skapt så langt, sier konsernsjef i MTG, Jørgen Madsen Lindemann, til Kampanje.

Lanserer ny kanal
Godt oppmuntret av utviklingen varsler nå MTG-sjefen om en økt satsing i det norske tv-markedet med blant annet oppkjøp av tv-produksjonsselskap, ny tv-kanal og økte programinvesteringer i kjente konsepter som «Robinsonekspedisjonen», «Charterfeber» og «Luksusfellen» til høsten.

- Vi fortsetter å gjennomføre strategiske avtaler som som skal sikre oss distribusjon for vår nye tv-kanal som vi planlegger å lansere i Norge, sier Jørgen Madsen Lindemann, konsernsjef i MTG, til Kampanje.

- Når vil dere lansere denne kanalen?

- Akkurat når det skjer vil vi måtte komme tilbake til, sier han.

Det svenske mediekonsernet la tidligere i sommer frem sine regnskapstall for årets seks første måneder. De viste at selskapet så langt i år har en omsetning på nesten syv milliarder svenske kroner og at overskuddet før skatt såvidt passere milliarden.

- Vi ser at våre intervesteringer fungerer og resulteterer i økt vekst, sier Madsen Lindemann.

Tjener fett på radio
Tall for Norge oppgis ikke isolert, men noe av det som går aller best i Norge er pengemaskinen P4. Norges største kommersielle radioselskap omsatte for 342 millioner kroner i 2012, nesten ti prosent bedre enn året før og overskuddet før skatt endte på nesten 100 millioner kroner. I fjor leverte P4 de beste tallene siden 2008, året før finanskrisen kjølte ned mediemarkedet i Norge.

- P4 gjør det bra og økte salget siste kvartal. Når det gjelder lytting ser vi noen små sesongvariasjoner, men overgripende så har vi en veldig sterk posisjon og P4 er fortsatt den sterkeste radiovirksomheten i MTG, sier Madsen Lindemann.

Siden oppstarten for 20 år siden har P4 etter det Kampanje har grunn til å tro levert overskudd på cirka én milliard kroner til eierne. Dagens eier, MTG, har riktig nok ikke være majoritetseier siden oppstarten, men det er ingen tvil om at P4 har vært svært god butikk for det svenske mediekonsernet.

- Vi er veldig stolte over P4, sier Madsen Lindemann.

Satser på nett-tv
Men MTG er de siste årene blitt mer enn tv og radio i Norge og Norden. Det tidligere rendyrkede, skandinaviske tv-huset er i dag blitt et globalt konsern med reklame- og betal-tv i en rekke europeiske markeder og det svenske mediekonsernet har i det siste også startet ekspansjonen i et økonomisk raskt voksende Afrika. Samtidig har selskapet utvidet produktporteføljen med nye web-tv-kanaler, tv-app'er, en nedlastingstjeneste for spill som heter Viagame og en helt ny digital strategi som ledes av den tidligere Google-toppen Rikard Steiber med navnet MTGx.

Størst forvetninger er det nok likevel knyttet til strømmetjenesten Viaplay som MTG bruker i kampen mot de internasjonale gigantene Netflix og HBO Nordic og de lokale aktørene som Telenors Comoyo, C More, TV4 og TV 2.

Hvor mange abonnenter MTG har på sin Viaplay-tjeneste er ikke kjent, men under selskapets kapitalmarkedsdag før sommeren kunne MTG fortelle at selskapets abonnentsbase hadde vokst med 273 prosent.

Satsingen på Viaplay har også beroliget medieinvestorene på Stockholmsbørsen. I fjor høst sendte den nye konsernsjefen Madsen Lindemann sjokkbølger inn i aksjemarkedet da han skremte vannet av medieinvestorene med sine utsikter for den tradisjonelt svært så lønnsomme betal-tv-virksomheten i Norden. Lindemann advarte om langt svakere lønnsomhet på betal-tv og aksjen stupte med rundt 30 prosent da kursen falt ned mot 200 kroner . Men siden den gang har Madsen Lindemann og resten av MTG-ledelsen gjennomført en snuoperasjon og aksjen omsettes nå på nytt for over 300 svenske kroner.

Klar for «Media Business»
MTG-aksjen er igjen omsatt for over 300 svenske kroner og selskapet har en markedsverdi på litt over 20 milliarder svenske kroner etter det kraftig fall i fjor høst. Så langt i år har MTG-aksjen økt med 35 prosent.

28. august kommer Jørgen Madsen Lindemann til Norge for å snakke om MTGs satsinger i Norge og internasjonalt for første gang, og ikke minst hvilke strategiske utfordringer han ser for seg i morgendagens mediemarked. Det skjer på mediekonferansen Media Business, som arrangeres av Kampanje.
Del artikkelen