Santander til DDB

DDB skal bygge merkevaren Santander i Norge, men har allerede Nordea på kundelisten. - Separate team og vanntette skott, sier DDB-rådgiver og tilbakeviser mulige interessekonflikter.

Santander til DDB
Santander til DDB

Kilde: Kampanje

Etter å ha tapt 45 millioner kroner siden 2009, var reklamebyrået DDB i fjor endelig på rett kjøl igjen, med et overskudd på drøye fire millioner kroner. Byrået får stadig flere kunder i porteføljen med annonsører som Rica, Viasat og DNO, og selskapet skal etter det Kampanje kjenner til også være nær å undertegne en avtale med Netcom. Nå er det også klart at DDB skal jobbe med en av verdens aller største banker og finansinstitusjoner, spanske Santander.

Banken er også blant de ledende i Europa på bil- og forbruksfinansiering og selskapet er representert i 14 land i Europa. Norden er definert som et satsningsområde og har ifølge egne nettsider 600 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Danmark.

- Frem til i dag har hver enkelt forretningsenhet i Santander Norge jobbet frem egne kommunikasjonskonsept og kommunikasjonsløsninger med bruk av ulike byråer, og markedsføringen har i stor grad vært med fokus på salgsutløsende effekter. Vi har i liten grad kommunisert «hvem» Santander Consumer Bank er i Norge. Men etter at vi nylig gjennomførte et omfattende merkevareprosjekt, ble det tydelig for oss at det var på tide å utvikle en mer helhetlig kommunikasjonsplattform. Etter en runde hvor flere av Norges ledende byråer deltok, falt valget på DDB Oslo, sier markedsdirektør Hege Østmo i Santander Norge i en pressemelding.

Santander har først og fremst markedsført seg gjennom salgsutløsende reklame for de ulike forretningsområdene i Norge, men nå skal det Omnicom-eide reklamebyrået DDB i større grad bygge opp merkevaren Santander i Norge.

- Vi skal kommunisere merkevaren Santander og gi folk dypere forståelse av den. Det innebærer at selskapet må ut i andre kanaler enn de tradisjonelt har vært i. Samtidig er Santander allerede på tv, print og digitale flater, de er godt synlige gjennom året i alle kanaler, sier Terje Lien Johansen, rådgiver i DDB, til Kampanje.

Jobber med Nordea
Det blir ikke den første banken DDB har på kundelisten. Tidligere har DDB jobbet med DNB, og byrået har i dag Nordea som kunde. Men Johansen sier det ikke oppstår noen konflikt i byrået som følge av at DDB med dette får to banker på kundelisten.

- Nordea er kunde på nordisk nivå, gjennom en konto som styres fra Stockholm, og kundeforholdene er avklart både med Nordea og Santander. I tillegg opererer vi med separate team og har helt vanntette skott, for sikkerhets skyld, sier Johansen.

Potensielle interessekonflikter har preget mye av nyhetene fra den internasjonale reklamescenen den siste uken, etter nyheten om at de to internasjonale reklame- og markedsføringsgigantene Omnicom og Publicis fusjonerer. De to selskapene verdsettes til 35 milliarder dollar til sammen, og skyver WWP Group ned fra tronen som verdens største byrånettverk. DDB er blant byråene Omnicom eier og dersom gigantfusjonen blir godkjent av reguleringsmyndighetene vil selskapet ha kunder som både Pepsi og Coca-Cola i stallen.

Johansen sier de ikke vet noe ennå om hvordan fusjonen kommer til å påvirke deres arbeidshverdag.

- Det har vi foreløpig lite kunnskap om. Men vi er i godt driv, og det skjer mye spennende i og rundt byrået. Det kommer nok flere nyheter fra oss i løpet av høsten, sier Johansen til Kampanje.

- Gått mange runder
DDB-rådgiveren, som skal jobbe for Santander sammen Carina Llado og det kreative teamet Joachim Bjørndahl og Julian Hagemann, sier byrået tok en liten ekstrarunde før de bestemte seg for å gå for Santander, en bank som tilbyr bil- og fritidslån og dermed forbrukslån uten krav til sikkerhet og kredittkort. Han innrømmer at de først hadde noen betenkeligheter når det gjaldt en slik kunde.

- Vi har gått mange runder med oss selv, og spurt oss selv om dette er en kunde vi kan jobbe med. Vi har fått inntrykk av at Santander er en solid og seriøs aktør. Det er Europas største bank, og kåret til verdens beste bank tre av de syv siste årene. De er seriøse og tar sitt ansvar alvorlig, og både selskapet og menneskene vi har møtt har gitt et solid inntrykk, sier Johansen til Kampanje.

DDBs største kunder i 2012 var McDonalds, SAS og Peugeot. Byrået kunne i 2012-regnskapet vise til et overskudd for første gang siden 2009.
Del artikkelen