Reklamemarkedet vokser igjen

Etter fire kvartaler på rad med nedgang, vokser det norske reklamemarkedet igjen.

Reklamemarkedet vokser igjen
Reklamemarkedet vokser igjen

Kilde: Kampanje

Svenske IRM lager den mest komplette oversikten over utviklingen i det norske reklamemarkedet gjennom Norsk Mediestatistikk. Selv om de er ytterst sparsomme med tall og fakta, kan IRM avsløre at det norske reklamemarkedet vokser igjen etter fire kvartaler på rad med fall i omsetnigen.

Reklamemarkedet omsatte for 5,2 milliarder kroner i andre kvartal, som er en vekst på 1,7 prosent. Internett økte med 11 prosent og ifølge IRM var det «et sterkt kvartal for søkeordsmarkedsføring». Også rubrikkannonsering på nettet viser tosifret vekst og merkevare hadde en vekst på seks prosent. For første gang måler IRM nå web-tv, som omsatte for 44 millioner i andre kvartal 2013.

Ifølge IRM er det tv som er lokomotivet og veksten i andre kvartal var på åtte prosent. Tv sprenger dermed milliardgrensen, opplyser IRM, uten å oppgi konkrete tall. Andre medier med vekst var kino og radio.

Alle trykte medier falt i andre kvartal, unntatt innstikk i dagspressen og fagpressen. Dagspressen er fremdeles størst av reklamekanalene, men tapte 7,5 prosent av sine inntekter sammenlignet med andre kvartal i 2012. Men dagspressen har dempet fallet sammenlignet med første kvartal i 2013.

- Reklamemarkedet er igjen i pluss og det med ettertrykk. I de tre største kategoriene dagspresse, internett og tv ser vi at opphentingen er bedre enn ventet. Dagspressen går noen prosentenheter bedre enn ventet samtidig som kurvene for både internett og tv peker kraftig oppover, sier Madeleine Thor, daglig leder i IRM i en pressemelding.
Del artikkelen