Papiravisene faller mindre

Papiravisene fortsetter å tape lesere, men nedgangen er halvert. Ny opptur på mobil og nett for mediehusene. Sjekk ferske lesertall for aviser og mediehus her.

Papiravisene faller mindre
Papiravisene faller mindre

Kilde: Kampanje

Papiravisene, som historisk har stått for den store inntjeningen i mediehusene, fortsetter å tape lesere som følge av den digitale transformasjonen. Men nedgangen er blitt halvert sammenlignet med tidligere målinger. Dette viser rykende ferske lesertall fra TNS Gallups Forbruker & Media-undersøkelse som offentliggjøres tirsdag morgen.

Samtidig fortsetter veksten på nettet og mobile plattformer. Derfor vil mye av tallsnakket i bransjen i dag handle om at mediehusene samlet sett har flere lesere enn noen gang.

De siste tallene fra TNS Gallups Forbruker & Media bekrefter tendensene vi har sett de siste årene, fastslår Mediebedriftenes Landsforening, som er oppdragsgiver for undersøkelsen: Overgang fra de papirbaserte til de digitale plattformene fortsetter for fullt. Det nye denne gangen er altså at fallet i leseroppslutningen for papirproduktene er halvert i forhold til de tidligere målingene. Undersøkelsen viser at papiravisenes lesertall faller samlet sett med 2,3 prosent.

Kan ha bremset opp
- Den samlede tilbakegangen er denne gangen på 2,3 prosent, mens den var på fem-seks prosent ved de forrige rapporteringene. Det kan tyde på at tilbakegangen har bremset litt opp, forteller forskningsleder for medier i TNS Gallup, Knut-Arne Futsæter, til Kampanje.

For de største titlene er utviklingen mer positiv. For de 17 titlene med over 75.000 lesere er nedgangen 1,2 prosent. Nisjeavisene har samlet sett en fremgang på 4,4 prosent, mens lokalavisene har en tilbakegang på 3,3 prosent. Selv om tendensen i de nye tallene er den samme som vi har sett de siste årene, er utviklingstakten noe forskjellig: Nedgangen for papirproduktene er mindre samtidig som veksten for nettutgavene flater noe ut. Derimot får vi en eksplosiv vekst i de mobile utgavene.

Her er alle tallene for papiravisene

Her finner du tallene for mediehusene (papir, nett og mobil)

Se toppliste for papiravisene nederst i saken.

Aftenposten tett bak VG
På listen over de meste leste papiravisene (se liste nederst i artikkelen) er det snart klart for et tronskifte. Landets største abonnementsavis (i opplag), Aftenposten, kan skilte med en leservekst på hele 43.000 lesere, som tilsvarer en økning på sterke sju prosent. Dermed har Aftenposten snart like mange papirlesere som VGs papirutgave. Aftenposten har også kraftig vekst på sin nettutgave og en eksplosiv vekst på mobilutgaven.

De andre regionavisene (Bergens Tidende, Adresseavisen og Stavanger Aftenblad) styrker også sin stilling totalt sett, men har en stabil eller negativ utvikling for papirutgavene.

Faller på papir, vokser digitalt
VG og Dagbladet faller begge på papir, men den digitale veksten er sterk på mobil og nett. Begge mediehusene har en leservekst for sine mobilutgaver på ca. 55 prosent og åtte prosent for sine nettutgaver. Nedgangen på papirutgavene er derimot noe forskjellig: Mens Dagbladet taper seks prosent av leserne, taper VG 10 prosent. VG er fortsatt det klart største mediehuset med 2,3 millioner lesere. Deretter følger Dagbladet med 1,5 millioner og Aftenposten med 1,2 millioner.

For de fleste av lokalavisenes nettutgaver er utviklingen enten positiv eller stabil. Samlet beholder de fleste sin sterke markedsposisjon på de lokale markedene. I likhet med opplagsutviklingen, viser lesertallene vekst for nisjeavisene. Papirutgavene til Klassekampen, Morgenbladet, Vårt Land og Nationen styrker alle sin posisjon i lesermarkedet. Dagens Næringsliv har solid vekst både for papir- og nettutgaven.

HER ER NORGES 10 MEST LESTE DAGSAVISER (PAPIRUTGAVE) 2013/12:

Avis

2012/2013

2011/2012

Endring

VG

663.000

734.000

- 71.000

Aftenposten morgen

653.000

610.000

43.000

Dagbladet

326.000

346.000

- 20.000

Dagens Næringsliv

272.000

263.000

9.000

Bergens Tidende

216.000

229.000

- 13.000

Adresseavisen

191.000

194.000

- 3.000

Stavanger Aftenblad

165.000

166.000

- 1.000

Dagsavisen

94.000

99.000

- 5.000

Fædrelandsvennen

94.000

95.000

- 1.000

Romerikes Blad

93.000

95.000

- 2.000


Kilde: TNS Gallup/Forbruker & Media og Mediebedriftenes Landsforening.
Del artikkelen