Oterhals blir VGTV-sjef

Jo Christian Oterhals blir administrerende direktør i det nye selskapet.

Oterhals blir VGTV-sjef
Oterhals blir VGTV-sjef

Kilde: Kampanje

I tråd med Schibsted Norges ambisjoner og strategi for levende bilder, har VG besluttet å skille ut VGTV som eget selskap fra 1. januar 2014, skriver selskapet i en pressemelding.

Jo Christian Oterhals, som i dag er digitaldirektør i VG, er ansatt som administrerende direktør og redaktør i selskapet som skal hete VGTV AS. Oterhals vil også få det øverste ansvaret for levende bilder i Schibsteds norske virksomheter, og kommer til å sitte i Schibsted Norges konsernledelse.

- Jo Christian har arbeidet med digitale problemstillinger hele sitt yrkesaktive liv. Samtidig har han en ekstraordinær interesse for og innsikt i tv og film . Han har jobbet i ulike stillinger i VG siden 1998, blant annet som utviklingssjef og administrerende direktør i VG Multimedia. Han er utdannet litteraturviter, har vært direktør og er i tillegg en meget habil fotograf. Han er altså meget kvalifisert for jobben, sier Torry Pedersen, administrerende direktør og ansvarlig redaktør i VG.

- Ekstremt disiplinerende
- Vi har brukt denne modellen i VG tidligere når det er områder vi vil satse ekstra på, først med VG Nett og senere med VG Mobil og tiltak som Mitt Anbud, sier Oterhals til Kampanje.

- Det vi ser er at når vi skiller ut operasjoner som egne selskap, er investeringsviljen høyere, og ikke minst er det ekstremt disiplinerende med tanke på kommersialisering og vekst. Når man driver en liten virksomhet i ly av en bedrift som omsetter for to-tre milliarder, trenger man ikke å tenke så mye på det. Men skiller man ut, handler det mer om å leve eller dø, som er ekstremt disiplinerende, sier Oterhals til Kampanje.

- Satsingen er også et ledd i Schibsteds totale strategi for levende bilder-området, og der er VGTV pekt ut til en spydspiss-funksjon. Det innebærer at VGTV skal jobbe en del for fellesskapet også, når det gjelder teknologi, legger han til.

- Vil den teknologiske løsningen være lik på tvers av Shibsted-avisene?

- Alle avisene skal holde på med sine satsinger som før, men noen av oss er i utgangspunktet sterkere enn andre. Det betyr at vi i VGTV kan ta et ansvar for teknologiplattformen. Det er ikke noe vi trenger å bygge opp parallelt. Men det er ikke sånn at VGTV skal gå på de andre nettstedene. Så er det andre områder vi kanskje kan samarbeide på etter hvert, men det mest konkrete nå handler om teknologi.

Dobler satsingen
I dag jobber det rundt 25 mennesker i VGTV, men allerede neste år vil antallet ansatte være oppe i 50. Oterhals fastslår også at de skal doble satsingen på innhold og antall produserte tv-timer ut mot publikum.

- Jeg mener satsningen på VGTV er det mest spennende som har skjedd i VG siden vi gikk på nett. Denne gangen har vi muligheten til å angripe en etablert bransje som ikke er oss selv, men akkurat som vi gjorde det sist: Med en ny definisjon av bedre, samt raskere og billigere. Jeg tror publikums forventninger og våre denne gangen er helt synkronisert, og jeg gleder meg til å sette i gang med jobben, sier Oterhals.

Thomas Manus Hønningstad har ledet VGTV-satsningen siden 2007, og går inn i en stilling som strategidirektør i selskapet. Der vil han ha ansvaret for selskapets strategi, distribusjon, teknologi og produktutvikling, samt forholdet til VGTVs største partnere.

VGTV AS blir et heleid datterselskap av Verdens Gang AS.
Del artikkelen