Onsum til RED Gruppen

The North Alliance-gründer Helge Onsum inntar norsk byråbransje igjen. Veteranen allierer seg med Nils Røang og blir styreleder i Red Gruppen.

Onsum til RED Gruppen
Onsum til RED Gruppen

Kilde: Kampanje

Når Red Media samler seks selskaper og etablerer Red Gruppen, henter toppsjef Nils Røang inn den tidligere konkurrenten og byråveteranen Helge Onsum, som gjør bransjecomeback som arbeidende styreleder i Red Gruppen. Selskapene har en medie- og produksjonsomsetning på over 450 millioner kroner og en byråinntekt på omtrent kr 60 millioner.

- For å bygge dette videre var det avgjørende for oss å finne en styreleder som kan bidra til å utvikle oss videre. Det har vi fått i Helge Onsum, som er en dyktig forretningsmann med bransjeerfaring og som kan skilte med fantastiske resultater, sier gründer og administrerende direktør Nils Røang i Red Gruppen til Kampanje.

Jobbet med The Northen Alliance
Den tidligere mektige Aegis Media Norge-sjefen Helge Onsum har nylig gjort seg bemerket som medgründer av den nye nordiske byråkjempen The North Alliance sammen med tidligere McCann Norge-sjef Thomas Høgebøl. Da ble det noe overraskende kjent at Onsum ikke skulle være operativ i ledelsen av The North Alliance. Han sa da at han ønsket å stå fritt som aksjonær til å jobbe med andre prosjekter i medie- og kommunikasjonsbransjen.

- Dette gleder jeg meg til. Jeg går inn som arbeidende styreformann og vil bruke store deler av min tid fremover på ulike prosjekter i Red Gruppen. Gruppen er en solid aktør i markedet med 65 ansatte og seks operative selskaper med fin vekst og gode økonomiske resultater, sier Onsum.

- Ingen link til The North Alliance
Han avviser overfor Kampanje at det er en kobling mellom The North Alliance og Red Gruppen.

- Det er ingen link mellom The North Alliance og Red Gruppen. Jeg sitter ikke her som en utsendt medarbeider fra The North Alliance for å skulle kjøpe Red Gruppen. Jeg er aksjonær i The North Alliance på lik linje med Capman. Vi er de eneste som er ikke-operative aksjonærer og jeg sitter heller ikke styret i selskapet – nettopp av den grunn å kunne gjøre blant annet det jeg skal gjøre i Red Gruppen, sier Onsum til Kampanje.

- Så det var ingen andre grunner til at du ikke sitter i styret og ikke tok en operativ rolle i The North Alliance?

- Nei, for da kunne jeg ikke holdt på med andre prosjekter. Thomas Høgebøl og jeg jobbet sammen dag og natt i nesten to år for å bygge The North Alliance. Men nøkkelpersonene måtte binde seg til selskapet i lang tid gjennom aksjonæravtalen. For meg var det morsomt å være med å skape Northen Alliance, men jeg ønsker å være herre over egen tid og vil heller jobbe med andre prosjekter, svarer Onsum.

- Ikke vurdert samarbeid
- Kan The North Alliance og Red Gruppen blir partnere?

- Det kan jeg svare tydelig og ærlig på: Det har jeg ikke vurdert i hele tatt. Per i dag har ikke The North Alliance noen planer om å kjøpe mediebyråer i hele tatt. De går mer mot teknologi og det digitale enn det tradisjonelle mediebyråer gjør, sier Onsum.

Onsum og Røang er gamle kjenninger i markedet. Røang tok kontakt med Onsum da nyheten om at Onsum ikke skulle gå inn i The North Alliance-ledelsen ble kjent for to uker siden.

- Vi er gamle naboer, vi har kjent hverandre lenge og vi har vært konkurrenter. Der er gjerne slik at man har mer respekt for og mer kontakt med noen konkurrenter enn andre. Da det ble kjent at jeg ikke skulle jobbe operativt i The North Alliance, så tok Nils kontakt med meg og spurte om vi kunne ta en kaffe, forteller Onsum.

- Ser for oss oppkjøp
Da fikk han kjennskap til Røangs planer for byråene fremover. De handler om vekst, utvikling og oppkjøp.

- Nils presentere deres ambisjoner for å utvikle seg videre, forsterke dagens plattform og bygge en strategi for organisk vekst og vekst gjennom oppkjøp og partnerskap – fortrinnsvis i Norge, men også utenfor landet etter hvert, sier Onsum.

Han sier dette om mulige oppkjøp og partnerskap:

- Selv om Red Gruppen er et norsk byrå, har selskapet kunder som vokser seg ut av Norge. Da kan partnerskap i andre markedet, som for eksempel det nordiske, være aktuelt. Det viktigste jeg skal jobbe med er å utvikle Red Gruppens solide plattform. Det er et stort potensial å vokse med videre med dagens selskaper og kanskje få til enda sterkere synergier mellom de seks byråene i gruppen. Men i tillegg ser vi for oss nye oppkjøp og nye forretningsområder, sier Onsum.

Vil bli blant de største
Nils Røang har stått i front for Red i snart ni år. Red Gruppen teller seks byråer og Røang legger ikke skjul på at det kan bli flere.

- I Norge har vi konkrete diskusjoner med noen miljøer. Red Performance startet vi gjennom et oppkjøp av et lite som som drev med søkemarkedsføring. Nå har byrået 12 ansatte og regnes som et av bransjens ledende på sitt felt. De finnes flere miljøer i det norske markedet som søker et større selskap og et større miljø hvor man kan utvikle seg videre. Samtidig vil vi se etter nye forretningsområder. Content marketing er et område hvor vi kan bli større og hvor vi med vår digitale kompetanse og digitale slagkraft kan vokse. Jeg kan ikke være konkret ennå, men etter hvert vil det kunne skje noe, sier Røang.

Han forteller at Red Gruppen skal befeste sin posisjon som et av største norske byråene.

- Vi har noen internasjonale aktører i Norge som er større enn oss, som McCann, Aegis og Group M, men av de norske er det bare Try som er vesentlig større enn oss. Kanskje blir vi størst, men jeg sier ikke nå at vi skal bli størst, for det er ikke et hovedmål å bli størst for enhver pris. Vi er 70 ansatte i dag, men vi har leid nok plass til 110 ansatte. Det forteller noe om ambisjonene og planene fremover, sier Røang.

- Fordel med norske eiere

Helge Onsum, som i flere år ledet Aegis i Norge, mener norsk eierskap er en betydelig fordel.

- Hvis Red Gruppen ser en mulighet til å etablere en ny enhet eller kjøpe et spennende selskap, så slipper vi problemet med internasjonale eiere som stopper planene fordi det ikke passer med deres rendyrking av internasjonale strategier. Red Gruppens fordel med å ha norsk eierskap er at man står mye friere enn mange mediebyråer og reklamebyråer som har utenlandsk eierskap, sier Onsum.

- Kan Red Gruppen selv bli en oppkjøpskandidat?

- Hva som skjer i framtiden er umulig å svare på, men vi har ingen konkrete planer om å selge. Vi er mye mer på "kjøperen” selv, svarer Røang.
Del artikkelen