Nykommer i fjor, vinner i år.

"Dersom du skulle nevne et selskap du vil jobbe for i medie/kommunikasjons- bransjen, hvilket er det?" -Vi har stilt det samme spørsmålet i mange år, og sett at det tar tid å bygge seg et navn, og at det er krevende å utfordre selskaper som Schibsted, Try og NRK. Men noe er absolutt i ferd med å skje.

Foto: Hanne Pernille Andersen, for Mediabemanning
Foto: Hanne Pernille Andersen, for Mediabemanning

Kjetil Try har i flere år vært den mest fremtredende lederen i medie- og kommunikasjonsbransjen. Både han som leder og selskapet han styrer har toppet tronen lenge, og Try er navnet som oftest har dukket opp når det skal nevnes en fremgangsrik leder eller et selskap folk drømmer om å jobbe i.

Her kan du lese mer om Bransjerapporten, og hvem som har deltatt.

I 2015 har dette endret seg, og fagfolkene som jobber i byråene, kanalene og hos annonsørene har sett seg ut en ny ener i bransjen. Det er noe på gang hos Trigger, og det har ikke gått upåaktet hen. Trigger er nå det stedet flest vil jobbe, og det er like mange fra hhv byrå, annonsør og kanal som har Trigger helt på toppen av sin liste. Det som skiller dem fra gjennomsnittet i undersøkelsen er bl.a. den lave gjennomsnittsalderen (32 år) og en sterk overvekt av kvinner. Er det Preben og hans Trigger som endelig har forstått målgruppen «kvinne 32»? Vi må ned på femte- plass og til Try Reklamebyrå før vi finner neste byrå på lista.

På andreplass finner vi nok en gang NRK. De forsvarer plassen fra fjorårets undersøkelse. Det er først og fremst personer fra andre kanaler som ønsker seg en stilling i NRK, men 20% av respondentene jobber i dag hos annonsør. Bare en sværtliten gruppe jobber i byrå. Det er ikke en overvekt av redaksjonelle blant personer som helst vil jobbe hos NRK.

For personer som jobber innen reklame, kommunikasjon og media er Schibsted attraktivt. Langt mer attraktivt enn merkevarene Finn.no, Aftenposten eller VG, som alle kommer lenger ned på lista. Selv om merkevaren Schibsted må finne seg i å vike fra førsteplassen som enkeltstående arbeidsgiver, er de suverene som konsern i vår bransje.

TV2 tar turen opp fra syvende plass i 2014 til fjerdeplassen i år. Det kan det se ut til at det er de store, norske aktørene i media som har sterkest tiltrekningskraft på ansatte i bransjen. Bare 12,2% av respondentene svarer at de ser for seg å jobbe i kanal eller mediehus når de skal bytte jobb. Alikevel er tre av fem av bedriftene på denne lista nettopp mediehus. Det kan tyde på at mange har et langt mer positivt inntrykk av enkeltstående bedrifter enn av bransjen de tilhører.

På femteplassen finner vi i år Try Reklame, to plasser ned fra fjorårets liste. Try er et av to byråer på lista, og ligger langt foran sine reklamebyrå-konkurrenter. Try Reklame har vært helt i toppen av lista siden de kom inn på den i 2011.

Del artikkelen