Nå er internett størst

I tredje kvartal var internett for første gang den største reklamekanalen i Norge. Skyver papiravisene ned fra tronen.

Nå er internett størst
Nå er internett størst

Kilde: Kampanje

I tredje kvartal var internett for første gang den største reklamekanalen i Norge, viser rykende ferske tall fra IRM. Det ble omsatt i for i underkant av 1,3 milliarder kroner i internettannonser i tredje kvartal. Salg av internettannonser brakte dermed inn 140 millioner mer enn dagspresseannonseringen gjorde i tredje kvartal.

- I mange år har IRMs tall vist hvordan internett siger innpå dagspressen, og i tredje kvartal 2013 skjedde altså skiftet, sier Madeleine Thor, daglig leder i IRM.

Internett er ikke bare én kanal, men flere, påpeker hun. Størst innen nettannonsering er kategorien merkevare og den nest største er søk. Videre omfatter internett web-tv, rubrikk og nettkataloger.

- Flyttingen av penger fra trykte til digitale medier er et speil på forbrukernes adferd, sier Thor.

Reklamemarkedet omsatte totalt for 4,4 milliarder kroner i tredje kvartal 2013. Dette er en vekst på 4,9 prosent, ifølge IRMs rapport Norsk Mediestatistikk, som er den mest komplette oversikten over omsetningen i det norske reklamemarkedet.

Reklamemarkedet økte med 4,9 prosent i tredje kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, ifølge IRM.

- For andre kvartal på rad er det vekst i annonseinntektene. Veksten er dog kunstig høy fordi vi nå også har inkludert mobilmarkedsføring og web-tv i statistikken, og at det ikke finnes en fullstendig sammenliknbar statistikk for disse medier fra 2012. Men hvis vi justerer for denne effekten, så er det allikevel vekst i tredje kvartal, sier Thor.

Blant øvrige vinnere i kvartalet, finner vi utendørs som øker sine inntekter med 16 prosent sammenliknet med tredje kvartal 2012. Også tv og uadressert direktereklame økte, mens de øvrige medier har nedgang.
Del artikkelen