Merkant nedgang for kinoer.

Strømmetjenestene tar over, viser ny undersøkelse.

Bilde: aal.kulturhus.no
Bilde: aal.kulturhus.no

Kilde: Kampanje

Det er Handelshøyskolen BI som har gjennomført en undersøkelse i samarbeid med Film og Kino og Perduco. Der kommer det frem at 52 prosent oppgir at de går på kino i 2013, mot 60 prosent i 2011.

Nedgangen kommer samtidig med at nesten 30 prosent oppgir at de har brukt en abonnementsbasert strømmetjeneste.

- Hvis dette viser seg å bli en ny tendens, er det ingen tvil om at det kan bli dramatisk for kinoer og kulturhus over hele landet, sier Anne-Kari Gran, kulturprofessor ved BI, til Aftenposten.

Undersøkelsen er en fortsettelse av forskningsrapporten «Digitalt kulturkonsum» fra 2012.

Av de snaue 30 prosentene som har prøvd en strømmetjeneste, er det Netflix som er kongen. Hele 70 prosent sier de har tilgang på Netflix. På de neste plassene kommer TV 2 Sumo (13%), Viaplay (7%) og HBO (3%).

Del artikkelen