Lønnsvekst og økte investeringer i medie og kommunikasjonsbransjen

Torsdag 5. mars ble analysene fra årets Bransjerapport for norsk medie- og kommunikasjonsbransje offentliggjort. I motsetningen til etablert virkelighetsforståelse om nedskjæringer og investeringsnedgang i bransjen de siste årene, forteller årets rapport om lønnsvekst og økte investeringer.

Lønnsvekst og økte investeringer i  medie og kommunikasjonsbransjen
Lønnsvekst og økte investeringer i medie og kommunikasjonsbransjen

– Det analysene våre viser, er at dette er en levedyktig og vital bransje, sier Ole Janzso, partner og rådgiver i Mediabemanning, selskapet som for sjette år på rad har gjennomført den store bransjeundersøkelsen.

Årets undersøkelse tydeliggjør at ansatte i mediebransjen fortsatt forventer tøffere økonomiske tider i bransjen. Undersøkelsen måler riktignok også en gjennomsnittlig lønnsvekst i bransjen for 2014 på 5,3 prosent, mens gjennomsnittlig lønnsvekst i Norge i samme periode var anslått til 3,5 prosent ifølge SSB.

Samtidig har byråinntektene i perioden 2010-2013 hatt en vekst på 35 prosent og en bunnlinje som i snitt ligger på 10 prosent – en utvikling som forteller en ganske annen historie enn de IRM-tallene for samme periode, som viser at annonsørenes investeringer i betalte flater har hatt en lunken vekst på 6 prosent.

- Annonsørene investerer mer, men dette kommer ikke til syne i betalte flater, understreker Janzso i forbindelse medfremleggelsen av resultatene.

Han tror at én av årsakene til misforholdet mellom IRM-tallene (Instituttet for Reklame og Mediestatistikk) og byråinntekten er at det er økt aktivitet på flere områder som ikke fanges opp i IRM-målingen. Investeringene kommer heller, som Janzso tydeliggjør, innen områder som forretningsutvikling, PR og content marketing. Han mener det er på tide at bransjen begynner å snakke seg selv opp.

- Vi har en tendens til å hele tiden snakke oss selv ned, når vi egentlig har grunnlag for å gjøre det motsatte, sier han.

Særnorsk i toppen


Blant hovedfunnene i årets rapport finner man også at mediekonsernet Schibsted har etablert seg i toppen som bransjens mest populære arbeidsgiver – langt foran egne datterselskaper som Aftenposten og VG, som ikke lenger er å finne på «topp 10»-listen.

Man finner fremdeles alle «toppene» – både innenfor konsern, TV-kanal og byrå – men i år har også Google kommet inn, PR-byrået Trigger har kommet inn, reklame- og kommunikasjonsmiljøet Anti har kommet inn, og web-byrået Netlife Research har kommet inn.

- Dette er en liste over selskaper som er «born digital» og som klarer seg spesielt godt i den nye kommunikasjonshverdagen, sier Janzso, og legger til:

- Aftenposten og VG fornyer seg, men de ti på årets liste driver i større grad med innovasjon enn endring.
Han understreker at denne listen representerer spesielle bransjefenomener som man i Norge bør legge merke til.

- Det gjør meg ganske stolt: Dette er norske, flotte selskaper som mange utenfor bransjen antageligvis ikke kjenner til, men som virkelig får det til i en digital verden, sier Janzso.

Fakta: Bransjeundersøkelsen 2015

• Gjennomføres årlig av bemanningsbyrået Mediabemanning blant kommersielt ansatte – ikke journalister og andre redaksjonelle medarbeidere - i medie- og kommunikasjonsbransjen.
• Totalt deltok over 800 respondenter på tvers av bransjekategorier og stillingsnivåer i årets undersøkelse.
• 43 detaljerte spørsmål har blitt besvart om lønn, deres jobb i dag, og deres ønsker og tanker for morgendagen.
• Funnene og indikasjonene presenteres i Bransjerapporten som ble sluppet torsdag 5. mars 2015.
• Årets undersøkelse er den sjette i rekken.

Fakta: Respondentene


• Reklame- og mediebyrå: 23,7 %
• Markeds- og kommunikasjonsavdeling: 26,6 %
• Mediebedrift: 20,9 %
• Selvstendig/freelance: 10,3 %

Topp 10: Bransjens mest populære arbeidsgivere

1. Schibsted
2. NRK
3. Try/Apt
4. Trigger
5. Google
6. SMFB
7. TV2
8. FINN
9. Anti
10. Netlife Research

For ytterligere informasjon, kontakt Ole Janzso, Partner og rådgiver.
E: ole@mediabemanning.no T: 977 74 771
Del artikkelen