Klart for gigantfusjon

En rekke norske byråer er med når Publicis og Omnicom fusjonerer og danner verdens største reklamekonsern.

Slår seg sammen: Publicis Group-sjef Maurice Levy (til venstre) og Omnicom Group-sjef John Wren fronter det som blir verdens største reklamekonsern.
Slår seg sammen: Publicis Group-sjef Maurice Levy (til venstre) og Omnicom Group-sjef John Wren fronter det som blir verdens største reklamekonsern.

Kilde: Kampanje

Meldingene om fusjonen sprakk i britiske medier søndag og ble senere bekreftet av de to selskapene. Når selskapene slås sammen, dannes en gigant innen reklame og markedsføring.

- Dette er en fusjon mellom to likeverdige parter, og jeg synes personlig fusjonen er spennende, sier Norden-sjef i Starcom, Leif AA. Fredsted, til Kampanje.

For øvrige kommentarer henviser han til Publicis´ hovedkvarter i Paris, på grunn av at informasjonen er børssensitiv.

- Markedet for kommunikasjon og markedsføring har vært gjennom dramatiske endringer de siste årene med blant annet fremveksten av nye mediegiganter, den eksplosive utviklingen innen «big data». Dette har endret rollene til aktørene i dette markedet. John Wren (Omnicoms toppsjef siden 1997) og jeg mener denne fusjonen vil være til fordel for våre kunder fordi den gir det mest omfattende tilbudet av digitale og analoge tjenester, sier Maurice Lévy, sjef for franske Publicis ifølge Guardian.

- Bevare de beste talentene
- Både Maurice og jeg mener dette nye selskapet reflekterer vår visjon om å bevare de beste talentene, tiltrekke oss en utrolig stor kundeliste og skape ledende innovasjon. Omnicom og Publicis Group omformer bransjen, ved å sette en ny standard for kundestøtte med integrert kommunikasjon på tvers av markedsdisipliner og geografi, sier John Wren, administrerende direktør i Omnicom, i en pressemelding.

- Denne kombinasjonen vil gjøre oss i stand til å heve ferdighetene til våre eksepsjonelt talentfulle ansatte, til å kunne tilby et bredt spekter av produkter, etterlate et større globalt fotavtrykk og gi oss en enorm global og lokal kundeliste. Kort sagt tror vi dette er en fusjon som vil føre selskapet inn på veien til økt vekst, med langsiktige fordeler for kunder, ansatte og aksjonærer, sier han.

- Stor respekt for hverandre
John Wren og Maurice Lévy vil være sjefer i 30 månder før Lévy går over til stillingen som styreleder, mens Wren blir eneleder for selskapet.

- I mange år har vi hatt stor respekt for hverandre, og for selskapet den andre har ledet. Denne respekten har økt de siste månedene, mens vi har jobbet for å gjøre denne kombinasjonen til virkelighet. Vi ser frem til å lede det forente selskapet sammen og er spente på hva folkene våre kan oppnå sammen for kundene og aksjonærene våre, sier de to i en felles uttalelse.

Gigant
Omnicom eier globalt blant annet reklamebyråene BBDO, TBWA (oppkjøpt i Norge), DDB (fusjonert med BBDO i Norge), mediebyrågrupperingen Omnicom Media Group hvor mediebyråene OMD og PHD inngår. Publicis eier blant annet Starcom, Zenitoptimedia, Saatchi og MSL Group, hvor PR-byrået JKL i Oslo inngår.

Amerikanske Omnicom er nest størst i verden og franske Publicis er tredje største. Omnicom verdsettes til 16,8 milliarder dollar, mens det franske byrånettverket Publicis Groupe skal være verdt 15,7 milliarder dollar. Fusjonen innebærer at WWP Group, som er blitt regnet som størst, dyttes ned fra tronen. Omnicom/Publicis har til sammen en omsetning på 23 milliarder dollar og over 130.000 ansatte.

Konkurrerende kunder
Fusjonen skaper en del utfordringer på kundesiden som vil måtte hånderes. Omnicoms mest attraktive kunder er blant andre Pepsi og Apple mens Publicis jobber med Coca-Cola og Samsung. Også globale merkevarer som McDonald's, Procter & Gamble, Sony, Visa Absolutt Vodka, PlayStation, Michelin,L'Oreal, Nestle, Walt Disney, Mars, Mercedes-Benz, Nissan, Toyota og Volkswagen er kunder hos den nye reklamekjempen.

Publicis Omnicom Group skal ha hovedkvarter i både Paris og New York mens selskapet blir registrert i Nederland. Selskapene forventer innsparinger på 500 millioner dollar som følge av sammenslåingen.
Del artikkelen