Kan øke VG-salget med 100 millioner

Til tross for betydelig opplagsfall, har VG økt løssalgsprisene med over 50 prosent i løpet av ett år. - Forretningsmessig klokt å øke prisene nå, sier VG-direktør.

Foto: Heiko Junge/NTB SCANPIX
Foto: Heiko Junge/NTB SCANPIX

Kilde: Kampanje

Etter flere år med forsiktig prispolitikk, har VG-ledelsen endret strategi. I løpet av ett år er løssalgsprisen på hverdagene mandag til torsdag blitt skrudd opp med hele 53 prosent. I januar 2013 økte avisen først prisen på disse hverdagsutgavene fra 13 til 15 kroner og før helgen - torsdag 2. januar - økte VG løssalgsprisen på hverdagene mandag til fredag fra 15 kroner til 20 kroner.

Etter det Kampanje forstår gir prisveksten VG økte inntekter på 135 millioner kroner brutto i 2014, som i år vil demme opp for inntektstapet som det vedvarende opplagsfallet påfører mediehuset. Anslaget er basert på at opplagsfallet holder seg på samme nivå som i fjor, det vil si et fall på 12 prosent på hverdagene. Netto vil VG kunne øke opplagsinntektene med 90-100 millioner kroner i 2014. Dermed vil VG kunne opprettholde løssalgsinntekter på cirka én milliard kroner også i år.

Se oversikt over VG og Dagbladets opplag, inntekter og prisøkninger de siste årene nederst i artikkelen!

- Har vært forsiktig nok
VG-ledelsen mener prisøkningen er forsvarlig.

- Vi gjør kundeundersøkelser hele tiden om prissensivitet og om vi opererer med riktig løssalgspris. Undersøkelsene har vist at vi har ligget lavere enn det folk tror er vår pris og det konkurrentene opererer med. Når vi spør leserne om hvor mye VG koster i løssalg, oppgir flertallet en høyere pris, og det gjelder i alle kjøpegruppene. Da må man kunne si at vi har vært forsiktig nok med prisene de siste årene, sier kommersiell direktør i VG, Per Håkon Fasting, til Kampanje.

VG-direktøren mener det er etablert et nytt prispunkt i markedet og da er det forretningsmessig klokt å øke prisene. Han legger til:

- Vi ligger fortsatt betydelig lavere enn konkurrentene i pris på lørdager, hvor stadig mer av lesingen skjer. Dagbladet koster 25 kroner og Dagens Næringsliv og Aftenposten koster 30 kroner på lørdager.

- Har VG nådd et pristak nå eller vil dere øke prisen ytterligere i 2014?

- Ingen planer om prisøkninger er besluttet, svarer Fasting.

Prisgapet som forsvant
VGs solide prishopp det siste året innebærer at prisgapet mellom løssalgsrivalene VG og Dagbladet så å si er utlignet. Kun Dagbladets lørdagsutgave er nå dyrere. Dagbladets lørdagsavis koster 25 kroner mens VG koster 20 kroner på ukens store avisdag.

Ansvarlig redaktør John Arne Markussen i Dagbladet sier til Kampanje at han ikke er forundret over at VG kommer etter med prisøkninger.

- Men jeg vil vel mene at de har ventet for lenge. Den årlige bruttoverdien på den prisøkningen VG nå har gjennomført i løpet av det siste året er på langt over 100 millioner kroner, og kompenserer for tapte inntekter som følge av det kraftige opplagsfall. Det er en gylden regel at man skal ta ut den prisen produktet tåler. Det man taper ved å vente for lenge med en prisøkning, får man aldri igjen. De pengene er borte, sier Markussen til Kampanje.

Kommersiell direktør Per Håkon Fasting i VG mener det er viktig å tenke langsiktig når det er snakk om tidspunktet for prisøkning.

- Til dette med tidspunktet for prisøkning er det dette å si: Vi i VG driver med god lønnsomhet og har fornøyde eiere. Vi tenker langsiktig og har anledning til det, sier han.
Del artikkelen