Inviterte til kino, vant Sølvtaggen for april

Du har sikkert sett den på TV. Filmen der Harstad-ungdom inviterer det lokale gamlehjemmet på kinotur. En kreativ tvist på et velkjent frynsegode: «2for1» på kino for alle Netcom-kunder.

Inviterte til kino, vant Sølvtaggen for april
Inviterte til kino, vant Sølvtaggen for april

Kilde: Kreativt Forum
Kampanjen har gått tungt på TV i lang tid, men har også hatt et eget uttak på nett. Ved hjelp av sosiale medier og en egen kampanjeside hjalp NetCom folk rundt om i landet å realisere sine egne «2for1 på kino»-idéer.

Tekstforfatter Stein Simonsen og AD Torstein Greni fra McCann, Oslo, er fornøyd med kampanjen. 


– Dette prosjektet har vært spesielt på mange måter. Både ved at kampanjen har fått leve så lenge på tvers av mediekanaler, men også på grunn av alt det vi ikke hadde mulighet til å kontrollere. Først i forbindelse med filminnspillingen, siden ungdommenes inntog på senteret kom helt uanmeldt på de eldre. Men også i den senere aktiveringsfasen, hvor publikum ble oppfordret til å melde inn egne idéer til lignende tiltak. I mellomtiden hadde vi jo fått med oss at filmen ble svært godt likt, bakomfilmen alene samlet fjorten tusen likes på NetComs Facebook-sid, men å omsette dette til aktiv handling er noe ganske annet. Desto mer gledelig at over åtte tusen søkte om kinobilletter til egne, lignende prosjekter. Mange av disse har i sin tur gitt nye historier å fortelle, ikke minst i form av lokal PR rundt om i landet. Til sammen har dette økt kunnskapen om NetCom-fordelen 2for1 på kino til det mangedobbelte, sier de to.

– Kampanjen var en inspirerende reise i hvor sterkt reklame med positive fortegn har på folk og resultater. Vi vil takke alle de tusener som har engasjert seg gjennom å dele, kommentere og søke. Veldig hyggelig å se at gleden ved å glede andre lever i beste velgående, sier Annette Eidesen og Ole André Skarbøvik fra NetCom.

– Konseptet kler Netcom godt og bidrar til at de tar et tydelig eierskap til «2for1 på kino»-konseptet, uttaler juryen som er begeistret for filmhåndverket og ektheten i konseptet.

Samme kampanje ble også premiert i omdømmekategorien under Gullblyanten og vant den månedlige kåringen av beste radioreklame, Sølvmikken.

Teamet bak månedens vinner: 
Tekstforfatter Stein Simonsen
, AD Torstein Greni
, rådgiver Janne Espevalen
, prosjektleder Katrine Berget
.

Filmen er produsert av Bacon med regissør Andreas Riiser.
Del artikkelen