Her vil flest mediefolk jobbe

Schibsted topper igjen listen over de mest attraktive mediejobbene. Se hele topp ti-listen her.

Her vil flest mediefolk jobbe
Her vil flest mediefolk jobbe

Schibsted er den mest populære arbeidsplassen for folk som jobber i medie- og kommunikasjonsbransjen her til lands. Det kommer frem i Mediabemannings årlige karriere og lønnsundersøkelse, der nesten 800 personer i Mediabemannings database har svart på følgende spørsmål: «Dersom du skulle fremheve en bedrift i medieog kommunikasjonsbransjen som du kunne tenke deg å jobbe for, hvilken ville du da nevne?».

Rekordstor interesse
Også i 2010 og i 2011 var det Schibsted som ble nevnt flest ganger.

- Det er veldig gledelig å høre at Schibsted igjen topper denne kåringen! Vi legger stor vekt på å være en attraktiv arbeidsgiver og tiltrekke oss de beste hodene, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted Media Group.

- Schibsted har mange flotte selskaper og solide merkevarer som folk bruker hyppig i hverdagen – som for eksempel VG, Aftenposten og Finn her i Norge. Vi har en lignende posisjon i Sverige med Aftonbladet, Svenska Dagbladet og Blocket.se. Schibsted finnes nå i 29 land, og vi tror det er attraktivt å kunne tilby internasjonale karrieremuligheter. I tillegg er vi svært opptatt av intern mobilitet mellom selskapene våre. Vi vet at det gjør oss attraktive både for ansatte som allerede er hos oss i tillegg til de som ønsker å begynne her. Jeg er også glad for at vi opplever rekordstor interesse for vårt gode traineeprogram. Det er en viktig rekrutteringskanal for oss, fortsetter konsernsjefen.

Ingen overraskelse
Partner og rådgiver Ole Aleksander Janzso i Mediabemanning forklarer Schibsteds førsteplass blant annet med offensivitet i den digitale utviklingen.

- Vi kan vel ikke si at det er noen overraskelse at Schibsted går helt til topps. Schibsted har vært en av de førende i den digitale medieutviklingen gjennom mange år, og de har lyktes stort og tatt viktige posisjoner innen medieindustrien. Og mange ønsker gjerne å jobbe hos arbeidsgivere som er digitalt sterke, sier partner og rådgiver Ole Aleksander Janzso i Mediabemanning.

Schibsted-selskapet Finn ble også nylig kåret til Norges nest beste arbeidsplass av Great Place to Work Norge

I verdenseliten
- VG og Finn har vært blant de førende i den digitale medieutviklingen i Norge. Når det gjelder rubrikk er Schibsted i den absolutte verdenseliten. På redaksjonelt innhold og kommersiell utnyttelse av dette, så har VG vært en frontfigur over lengre tid, sier Janzso.

I år er det Try som tar plass nummer to på listen. NRK beholder tredjeplassen, men må i år dele den med TV 2, som er ny på pallen. Dinamo faller fra andre- til syvendeplass.

- Vi ser at toppene fra 2011 holder seg i toppen også i 2012. Noen endringer er det riktignok, men ingen kan måle seg med Schibsted, sier Janzso.

Flere på jobbjakt
Dersom resultatene fra undersøkelsen slår til, vil det i 2013 være flere mediefolk på jobbjakt enn i de fire foregående årene. 73 prosent oppgir at de ikke er negative til et jobbytte i år. 42 prosent svarer at et jobbytte er sannsynlig. Bare 27 prosent mener det er lite sannsynlig.

Det er faglige utviklingsmuligheter, høyere lønn og arbeidsmiljø som veier tyngst i bytte av jobb. Mindre viktig er det med personalansvar, profilerte kunder eller at det er kort vei til jobben.

Her er de ti mest attraktive medieselskapene:

Plassering

Arbeidsplass

1.

Schibsted*

2.

Try/Apt

3.

NRK

3.

TV 2

5.

Google

6.

TVNorge

7.

Dinamo

8.

McCann**

9.

Aegis***

10.

Gambit

*Inkludert i Schibsted er merkevarene VG, Webtraffic, Finn og Aftenposten

**Inkludert i McCann er også IUM og SDG

***Inkludert i Aegis er Carat, Vizeum, Isobar og Iprospect



Del artikkelen