Her drømmer medie- og reklamefolk om å jobbe

Fire nye selskaper inn på topplisten over mest attraktive arbeidsplasser. Se også hvem som er de mest populære toppsjefene.

Foto: Steinar Muggerud
Foto: Steinar Muggerud

Kilde: Kampanje.com

Schibsted-merkevaren står knallsterkt i den norske medie- og kommunikasjonsbransjen. For det er med selveste konsernmerkevaren at Schibsted seiler opp som årets mest attraktive arbeidsgiver, ifølge den store «Bransjerapporten 2014» som rekrutteringsselskapet Mediabemanning i dag legger frem på et frokostmøte i Meshs lokaler i Oslo.

- Det er en gjennomgående tråd i Schibsted at det gis omfattende kursing. Det er ingen stillstand. Så lenge du har vilje, er det ingenting som stopper deg, sier prosjektleder for Schibsted Sales Group, Steinar Muggerud, som er intervjuet i rapporten.

Samtidig tror han «greia» med Schibsted er at det er et «stolt mediekonsern.»

- De ansatte føler seg stolte over å være del av helheten, også hvis man jobber i et av datterselskapene, der det meste av verdiskapingen fremdeles skjer, sier han.

I 2010 vant Muggerud blant den interne prisen for Årets selger i «Schibsted Sales Awards».

Schibsted som konsern har dermed klart kunststykket å bli mer interessant som arbeidsplass enn de enkeltstående merkevarene som Schibsted eier, som Finn, VG og Aftenposten.

- Etter vår oppfatning har Schibsted vært flinke de siste årene på å være ett selskap som tenker innovasjon og utvikling. Vi i Mediabemanning er ikke overrasket over at fellesmerkevaren etablerer seg på toppen, sier partner og rådgiver Ole Janzso i Mediabemanning, som står bak undersøkelsen.

Mange nykommere
Schibsted går til topps på listen etter å ha ligget på andreplass for ett år siden. Den gang var det NRK som toppet listen over bransjens mest attraktive arbeidsplasser.

Selv om topp tre-selskapene på årets liste alle er gjengangere med selskaper som Schibsted, NRK og Try/Apt, er det de mange nykommerne som er den store nyheten på året Topp 10-liste.

- Navnene på årets liste innoverer framfor å endre, mener Ole Janzso.

I år har også Google kommet inn, Trigger har kommet inn, Anti har kommet inn og Netlife Research har kommet inn.

- Dette er en liste over selskaper som har klart seg godt i den nye kommunikasjonshverdagen, sier Ole Janzso, partner i Mediabemanning.

Med så mange nye byråer inne på listen, er det også flere som ryker ut av årets liste. Selv om Schibsted er på topp og konsernet er godt representert ellers med blant andre selskaper som Finn, må landets største mediekonsern konstatere at både VG og Aftenposten forsvinner ut.

- Aftenposten og VG fornyer seg, men de ti på årets liste driver i større grad med innovasjon enn endring. Anti laget jeans. Så bestemte de seg for å jobbe med strategisk design og nå er de et profilert reklame- og kommunikasjonsmiljø, sier han.

Ut av listen går også selskaper som Dinamo og Carat.

- Alle disse er veletablerte, enkeltstående selskaper som alltid må regnes med, men som nå viker til fordel for selskaper som er «born digital», sier Ole Janzso, partner i Mediabemanning.

Bemanningsbyrået Mediabemanning presenterer i dag sin store bransjeundersøkelse for sjette år på rad i den norske markeds- og kommunikasjonsbransjen.

Her ser du Topp 10-listen over bransjens mest populære arbeidsgivere.

Plassering Selskap
1. Schibsted
2. NRK
3. Try/Apt
4. Trigger
5. Google
6. SMFB
7. TV 2
8. Finn
9. Anti
10. Netlife Research

Kilde: Mediebemannings undersøkelse Bransjerapporten

Bransjeundersøkelsen 2014 gjennomføres årlig av bemanningsbyrået Mediabemanning blant ansatte i byråene, mediekanalene og i markeds- og kommunikasjonsavdelingene i norsk markeds- og kommunikasjonsbransje. Totalt deltok over 800 respondenter på tvers av bransjekategorier og stillingsnivåer i årets undersøkelse.

De mest populære sjefene
I undersøkelsen til Mediabemanning trekkes også de mest populære sjefen i medie- og kommunikasjonsbransjen og her er det som de siste fire årene , byråleder Kjetil Try som topper listen. Try topper listen foran flere andre byråleder og dermed faller kjente medieledere som Discoverys Harald Strømme og NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen ute av denne eksklusive topp 3-listen.

- Jeg har forundret meg mye over at vi som byråfolk står ut på denne måten. Det er litt rart, rett og slett, at vi ikke blir dunket sønder og sammen av redaktørene i Aftenposten, Dagbladet, TV 2. Vi er jo mye mindre synlige i hverdagen til de aller fleste, sier Try i årets Bransjerapport, som presenterer funnene fra Bransjeundersøkelsen 2014.

På plassen etter Kjetil Try rykker Dentsu-sjefen Paal Fure opp etter å ha hatt en fjerdeplass på listen over landets mest populære sjefer i medie- og kommunikasjonsbransjen. Fure selv mener det kan ha med at han er både synlig og tydelig.

- Om det gir meg noe? Jeg må vel innrømme at det faktisk gjør det - så lenge man har jobbet så lenge og vært såpass synlig og tydelig. På et eller annet vis er det en tilbakemelding på at … Ja, hva er det egentlig en tilbakemelding på? At min lederstil har blitt verdsatt, sier Fure i rapporten.

På delt tredjeplass kommer Trigger-sjef Preben Carlsen og SMFB-sjefen Christian Steen, men begge mener at det er byråene deres og ikke de selv som har brakt navnene deres til topps.

- Nei, hva skal jeg svare til det? For meg var det en viktigere interngreie enn en eksterngreie. Samtidig var det kanskje en liten nesepeker til de som får uforholdsmessig mye oppmerksomhet for veldig lite. Så er det noen som er
flinkere enn andre til å skape oppmerksomhet. Preben for eksempel, sier Christian Steen.

Del artikkelen