Han blir ny Nationen-sjef

Mads Yngve Storvik blir publisher i Nationen og sjef for morselskapet Tun Media.

Foto: Nationen
Foto: Nationen

Kilde: Kampanje.com

Mads Yngve Storvik er ansatt som ny sjefredaktør og daglig leder i Nationen og morselskapet Tun Media. Storvik kommer fra stillingen som informasjonsdirektør i Posten. Han etterfølger Mari Velsand, som blir konserndirektør i Amedia 1. januar

- Mads Yngve Storvik har bred erfaring både fra journalistikk og ledelse, og jeg er glad for at han har takket ja til jobben hos oss, sier styreleder Sveinung Svebestad i Nationen og Tun Media i en pressemelding.

Mads Yngve Storvik kommer opprinnelig fra Gravdal i Lofoten. Han har de siste seks årene vært informasjonsdirektør i Posten. Storvik har erfaring som journalist, vaktsjef og redaksjonssjef både på distrikts- og riksnivå, blant annet NRKs nyhetsdivisjon.

- Jeg gleder meg veldig til jobben, fordi publikasjonene til Tun Media har en svært sterk posisjon i norsk offentlighet. Det er en lang publisistisk tradisjon som skal bringes inn i en stadig mer digital verden. Jeg er sterk i troen på å lykkes sammen med mange dyktige medarbeidere, sier Storvik.

Fra nyttår og fram til Storvik tiltrer stillingen 1. mars, blir Pernille Huseby konstituert som sjefredaktør i Nationen og Lise Vedde-Fjærestad som daglig leder i begge selskap.

Turbulente år

Tun Media har de siste to årene kuttet kostnader og bemanning. Under en ekstraordinær generalforsamling i 2012 valgte eierne av Tun Media, anført av samvirkegigantene Tine og Nortura og Norges Bondelag, å skifte ut nesten hele styret i medieselskapet. Årsaken var stor misnøye med den økonomiske utviklingen. Sveinung Svebestad, styreleder i Nortura og i Norsk Landbrukssamvirke, overtok som styreleder etter Grete Sjurgard. Hele styret ble vraket, med unntak av Einar Enger og konserndirektør Jørn Spakrud i Tine. Nykommerne i styret er, i tillegg til Sveinung Svebestad, Einar Frogner fra Norges Bondelag, Kathrine Karstensen fra Landkreditt Bank og Lasse Gimnes fra GimCom. Nationen, som er avhengig av pressestøtte fra staten, fikk et underskudd på 14,3 millioner kroner i fjor. Men selv om tapet fortsatt er stort er selskapet på rett vei etter store milliontap de siste årene. I 2011 fikk Tun Media et underskudd på 57 millioner kroner.

- Nå har vi lagt en tøff periode bak oss, og virksomheten får i år positive driftsresultater, sier styreleder Sveinung Svebestad i dag.

Han fortsetter:

- Utfordringene framover blir tilsvarende den situasjonen hele mediebransjen står i, knyttet til den digitale transformasjonen. Det blir Storviks viktigste oppgave å lede Tun Media gjennom denne fasen, og skape et trygt fundament for videre drift. Både Distrikts-Norge og landbruket er i en krevende situasjon. Derfor er behovet for en avis som Nationen sterkere enn noen gang, sier Svebestad.
Del artikkelen