Habberstad til Statoil

Henrik Øinæs Habberstad slutter i reklamebyrået Ernö for å bli kreativ sjef i Statoil.


henrik-habberstad-2Kilde: Kampanje

Rådgiver Henrik Øinæs Habberstad har fått jobb som leder for kreativ strategi i Statoil. Habberstad går fra jobben som rådgiver i reklamebyrået Ernö.

- Statoil er et fantastisk spennende og viktig selskap. I den fasen Statoil går inn i, med internasjonal vekst og et stort behov for å bygge og styrke merkevaren, var dette en mulighet det var vanskelig å si nei til, sier Habberstad til Kampanje.

Habberstad har akkurat avsluttet arbeidet som juryleder for Mediestrategiprisen 2012 og er dermed klar til å ta på seg nye utfordringer i det delvis statseide, internasjonale konsernet Statoil som kreativ strategisjef.

- Tittelen kan leses som et tydelig signal om at kreativitet blir viktig for kommunikasjonen til Statoil fremover, sier Habberstad.

- Hvorfor trenger Statoil en egen leder for kreativ strategi, er ikke det forbeholdt giganter i reklameverdenen som Coca-Cola og Nike?

- Vi følger leveregelen «outsmart, not outspend» her i Statoil. Internasjonale selskaper som Exxon Mobile, Shell og BP har reklamebudsjetter som er betydelig større enn Statoils. Derfor blir det veldig viktig å tenke smartere og la kreativiteten drive alt vi gjør. Vi skal bygge merkevaren på nye og spennende måter, sier Habberstad.

Statoil skal altså ikke nødvendigvis bruke mer penger internasjonalt, men selskapet skal bruke pengene smartere. Som eksempel trekker Habberstad frem mediepartnerskapet Statoil har med internasjonalt anerkjente magasiner som The Economist, National Geographic, New Scientist og Slate, samt karrierenettstedet LinkedIn.

- Mitt fokus vil være å sørge for at kreativitet bidrar positivt til business, sier Habberstad.

Balansegangen er å sørge for at Statoils omdømme i Norge opprettholdes, samtidig som selskapet synliggjøres internasjonalt. Gjennom det sistnevnte skal Statoil lykkes i å kapre de mest attraktive medarbeiderne.

- Målet er at folk internasjonalt skal tenke at det selskapet vil jeg jobbe for. Omdømme og rekruttering henger tett sammen, sier Habberstad, som i Ernö blant annet jobbet med Forsvaret som kunde.

Dermed ble det med snaue tre år for Habberstad i Ernö. Før han kom til reklamebyrået som nylig ble rangert som landets fjerde beste reklamebyrå i Kampanjes «Byråprofil 2012» jobbet Habberstad i Telenor og reklamebyrået Dinamo.

- Er planen at Statoil med deg ved roret skal gjøre mer reklamejobbing internt?

- Vi har mange gode ressurser internt, og de skal vi jobbe tett og godt sammen med. Samtidig er vi helt avhengige av eksterne samarbeidspartnere, og her skal vi jobbe med de aller beste. Vi har store ambisjoner for kommunikasjonen fremover, sier Habberstad.

Nylig ble det klart at Statoil er ute med en stor reklamepitsj. Her kommer Habberstad garantert til å ha et ord med i laget.

Del artikkelen