Grand Prix til Kirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon og Bring Dialog ble kveldens store vinnere da Anfo delte ut sine effektpriser. - Vi er veldig takknemlige, sier Michael Hansen.

Glade vinnere: Michael Hansen fra Kirkens Bymisjon og Sverre Simonsen i Bring Dialog. Foto: Paul Audestad
Glade vinnere: Michael Hansen fra Kirkens Bymisjon og Sverre Simonsen i Bring Dialog. Foto: Paul Audestad

Kilde: Kampanje

I går kveld delte Annonsørforeningen ut sine priser for de mest effektive reklamekampanjene i fjor. Prisene ble delt ut på Anfos eget arrangement «Anfo Effekt» som så dagens lys da Anfo og Kreativt Forum ble uenige om veien videre med effektprisen Stella.

Gåsdagens store vinnere ble Kirkens Bymisjon og Orklas merkevareselskap Lilleborg da rundt 200 spente representanter fra annonsører, byråer, mediebyråer, institutter, konsulenter og medier tok plass rundt bordene i Posthallen for å overvære prisutdelingen.

Det var Kirkens Bymisjon vant den gjeveste prisen, Grand Prix, for kampanjen «Gled en som gruer seg til jul». Bymisjonene fikk prisen sammen med kundedialog- og DM-selskapet Bring Dialog.

- Vi er veldig takknemlige for at vi fikk så mange støttespillere. Det er mange i byen som sliter med lidelser, så vi er veldig takknemlige for at så mange støtter oss, sa Michael Hansen i Kirken Bymisjon da han tok i mot prisen. .

Kirkens Bymisjon gikk i gang med kampanjen «Gled en som gruer seg til jul» i fjor høst. Kampanjen var en juleaksjon der ansatte og frivillige startet dagen grytidlig for å henge opp oransje skjerf i byer over hele landet. I tillegg til å være en gave til noen som fryser, skulle skjerfene også minne folk om at det lever mange mennesker i byen som ikke gleder seg til jul.

- En verdig vinner
juleaksjonen ble folk også oppfordret til å gi to julemiddager og dermed var juryen solgt.

- Superlativene haglet i jurymedlemmenes tilbakemeldinger på dette caset. Man vil kanskje tro at juryen ble blendet av at Kirkens Bymisjon er en organisasjon det er lett å like, at kampanjen er nydelig, og at caset er velskrevet, veldokumentert og visuelt tiltalende. Andre vil tenke at det er lett å få sympati og å samle inn penger når det er til et godt formål. Men, nei. Konkurransen om å åpne folks lommebøker er knallhard, og Kirkens Bymisjon hadde slitt i mange år før de endret strategi, tok noen modige valg, og gjennomførte et imponerende effektivt løp over flere år. Et løp juryen også ser har bærekraft og elementer som gjør at vi tror på fremtiden for juleinnsamlingen til Kirkens Bymisjon. En verdig vinner som alle har noe å lære av. Og som hadde størst prosentvis vekst av alle casene i tillegg, het det i jurybegrunnelsen.

Til Kampanje kunne Grand Prix-vinneren fortelle følgende:

- Dette var veldig, veldig fint. Vi tror folk i utgangspunktet ønsker å støtte en god sak og har jobbet med å gjøre det så enkelt som mulig, sa Michael Hansen etter at prisutdelingen var over.

Hansen kunne heller ikke unngå å komme inn på samarbeidet med Bring Dialog.

- Vi har hatt et veldig bra samarbeid med Bring Dialog som har bidratt til at vi har klart å oppnå det vi har oppnådd i dag både med tankeprosess, budskap, grafisk formgivning og til utsending av materiell og DM'er, sier Hansen.

- Vi knakk koden
Også Svein Simosen i Bring Dialog var glad for utmerkelsen.

- Dette betyr masse og det beviser at vi kan fagfeltet vårt som dreier som én til én-kommunikasjon, sier Simonsen.

Simonsen mener man med kampanjen knakk en kode ved å bruke både SMS og sosiale medier.

- Volumet ligger på tradisjonell DM, men det var mye digitalt og det vi gjorde på SMS var det som vekket størst oppmerksomhet. Vi knakk koden ved å bruke Facebook sammen med mobiltelefonen og samlet inn penger på den måten, sier Simonsen.

Anfo-sjef Jan Morten Drange sier han er veldig fornøyd med årets arrangement.

- Vi er super fornøyd med 186 caser i Anfo Effekt-basen etter to år. Vi tror de fleste nå har fått med seg at Anfo Effekt, annonsørenes egen pris, allerede er bransjens definitivt viktigste konkurranse. Spredningen i inneværende år er enda større enn i fjor. Vårt mål er å samle hele bransjen, uavhengig av virkemidler. Det være seg om du jobber med markedsføring på kundesiden, i et designmiljø, i store og små reklamebyråer, i et mediebyrå, i PR- bransjen, i et institutt eller i et spesialistmiljø, sier Drange.

Over 400 bransjepersoner og 100 ulike selskaper har vært involvert i bidragene til årets Anfo Effekt.
Del artikkelen