Fra Microsoft til VG

Bjørn Sandtrøen bli ny salgsdirektør i VG.

Foto: Studio Vest
Foto: Studio Vest

Kilde: Kampanje

Bjørn A. Sandtrøen er ansatt som ny salgsdirektør i VG Annonse, med ansvar for partnerkunder. Han overtar etter Stig Larsen som nylig gikk over til eieren Schibsted.

- Jeg gleder meg til denne oppgaven. VG er en spennende og ambisiøs bedrift der strukturen er flat og veien til beslutningsprosessene er kort. Selv om det er gjort en god jobb i VG de siste årene, tror jeg det fremdeles er mulighet for betydelig vekst fremover med de sterke posisjonene som VG sitter på, sier Sandtrøen.

Da Schibsted la frem sine resultater for årets tredjekvartal kom det frem mediehuset VG kan skilte med en digital inntektsvekst på 28 prosent i andre kvartal, mye takket være høy reklamefart innen mobil- og nett-tv. Men Haneborg skal også jobbe med VGs papirprodukter som avisen og magasinet VG Helg. Papir måtte tåle en annonsenedgang på 21 prosent viste de siste regnskapstallene.

- Hva gleder du deg mest til - selge annonser på mobil eller på papir?

- Hehe. Det jeg gleder meg aller mest til er å tilby hele VG-pakka, og det er alt fra VG Helg til mobile løsninger. Det blir ogs spennende å jobbe med satsingen på datakjøp også, sier Sandtrøen.

Sandtrøen har lang fartstid i mediebransjen og jobbet både i Dagbladet og Mediacom før han ble kundedirektør i Microsoft Advertising Norge for fire år siden.

- Ingen betenkligheter med å gå til VG som gammel Dagbladet-ansatt?

- Nei, jeg sa vel da Jane Throndsen (tidligere redaktør i Magasinet, red. anm.) gikk fra Dagbladet til VG, så kunne vel jeg også gjøre det. Det blir spennende å se hvordan VG ser ut på innsiden etter alltid å ha vært utfordreren på utsiden, sier han.

I VG vil Sandtrøen lede ett team på syv personer og ha ansvar for en omsetning på i underkant av 300 millioner. I denne potten ligger flere av VGs aller største annonsekunder og det er kunder som benytter seg alle VGs annonseprodukter.

- Det har vært en veldig lærerik tid i Microsoft hvor jeg har fått mye digital kompetanse. Men nå gleder jeg meg veldig til å begynne å jobbe i et mediehus igjen og få enda flere produkter å spille på i møte med de største kundene, sier han.

Sandtrøen starter i VG på nyåret og annonsedirektør Christian Haneborg gleder seg.

- Jeg er veldig tilfreds med at Bjørn Sandtrøen har takket ja til denne jobben. Han har en meget relevant og allsidig bakgrunn fra mediebransjen. Bjørn har et bredt nettverk i bransjen, har erfaring fra automatisert annonsekjøp og kjenner markedet svært godt. Alle disse tingene vil bidra til å styrke VG Annonse som salgsorganisasjon, sier Haneborg til Kampanje.
Del artikkelen