Fra Egmont til Bonnier

Bonnier henter sin nye markedsdirektør fra konkurrenten Egmont Hjemmet Mortensen.

Fra Egmont til Bonnier
Fra Egmont til Bonnier

Kilde: Kampanje

Etter mange år hos Egmont Hjemmet Mortensen er Nils Jacob Førli (43) snart på plass hos konkurrenten Bonnier Media. Administrerende direktør i Bonnier Media, Trond Juliussen, sier han er veldig glad for å få ham med på laget og sier Førli pekte seg ut som den sterkeste kandidaten meget tidlig i søkeprosessen.

- Nils Jacob Førlis bakgrunn er «spot on» i forhold til våre behov, og han er utvilsomt en av de aller sterkeste innen sitt område i hele bransjen. Bonnier Media har tatt markedsandeler hvert år siden vi etablerte oss i Norge for 10 år siden, og ambisjonen er å fortsette denne veksten. Jeg er sikker på at Nils Jacob Førli, sammen med en sterk markedsavdeling og ditto redaksjoner, vil bidra til å sikre posisjonen til våre magasiner og merkevarer, sier Bonnier-sjefen i Norge, Trond Juliussen.

Nylig fikk også Bonnier-konsernet ny sjef i Tomas Franzén som overtar etter Jonas Bonnier på nyåret. Men nå er det markedsdirektørstillingen i Norge som gjelder og for Førli betyr det også en tur tilbake til forlaget hvor hele hans karriere startet.

- Jeg begynte min karriere i det som for 20 år siden ble Bonnier i Norge, sier han.

Men de siste 15 årene har det vært Egmont Hjemmet Mortensen som har stått i sentrum. I det danske mediekonsernet har Førli innehatt en rekke stillinger og ansvarsområder i markedsavdelingen, og de siste årene har vært marketingdirektør med totalansvaret for markedsføringen av forlagets ukeblader og magasiner.

- Jeg er utrolig glad for å få denne muligheten i Bonnier Media. Etter mange år i Egmont Hjemmet Mortensen, ser jeg frem til å prøve noe nytt. Jeg håper å forsterke det gode arbeidet med eksisterende merkevarer i Bonnier, og å utvikle nye produkter som finner sin plass i en spennende medieverden, sier han.

- Hvordan blir det å gå til konkurrenten, for det kan man vel kalle Bonnier?

- Ja, det er det jo, men det er en liten bransje og det er mange som har gjort det byttet der før meg. Jeg føler ikke at det er så spesielt.

- Hvordan opplever du Bonnier som medieselskap?

- De er frempå og har mange spennende initiativer på gang og særlig på det digitale med blant annet Stylista. Der gjør de mye spennende også gjør de en veldig god jobb med merkevarene sine, sier Førli.

- Så nå bytter du konsernspråk fra dansk til svensk?

- Jeg tror faktisk det går vel så mye i dansk også der. Ledelsen for magasindelen til Bonnier sitter i København og ikke i Sverige. Så overgangen blir ikke så stor, smiler Førli.

Førli begynner i Bonnier Media senest 1. mars 2014, og kommer til å inngå i selskapets ledergruppe.
Del artikkelen