Flest vil jobbe hos NRK

NRK går til topps på listen over attraktive arbeidsplasser blant ansatte i den norske medie- og kommunikasjonsbransjen.

(Foto: NRK)
(Foto: NRK)

I tillegg er kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen nummer to på listen over bransjens mest populære ledere, viser resultatene fra Mediabemannings bransjeundersøkelse som kartlegger lønnsutvikling, fremtidsforventninger samt bransjens mest attraktive arbeidsgivere og populære ledere.

De 949 respondentene som har deltatt i undersøkelsen jobber til daglig i mediebedrifter, reklame- og kommunikasjonsbyråer eller i markeds- og kommunikasjonsavdelinger hos norske annonsører.

NRK går i år til topps på listen over foran selskaper som Schibsted, TRY og VG.  Samtidig er kring­kastingssjef Thor Gjermund Eriksen bransjens nest mest populære leder.  

- At NRK er den mest attraktive arbeidsplassen i en undersøkelse der brorparten av respondentene jobber i den komersielle delen av bransjen er et tydelig tegn på at veldig mange annerkjenner NRKs faglige miljø og innovasjonskraft. Når kringkasting­sjef Thor Gjermund Eriksen i tillegg går inn på en andreplass pålisten over bransjens mest populære ledere kan vi med trygghet si at NRK fremstår som en av bransjens stjerner akkurat nå, sier daglig leder i Mediabemanning AS, Henrik Sandberg.

 

I fjor havnet NRK på en tredjeplass på listen, og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen gleder seg over resultatet.

 

- At NRK går helt til topps synes jeg er både hyggelig og inspirerende. Det viser at NRK i et mangfoldig mediemarked fremstår som tydelig. Jeg tolker det ogsåsom en aner­ kjennelse for at NRK ligger i front når det gjelder innovasjon og utvikling, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen i en kommentar til undersøkelsen.

Eriksen mener også at dette viser at NRK løser oppdraget sitt samt driver utvikling.

NRK er en stor bedrift, men vårt medietilbud er mindre dominerende enn noen gang i den globale konkurransen. Folk har tilgang til en stor mengde innhold fra mange aktører, både nasjonale og internasjonale. Samtidig er NRK en veldig viktig norsk innholdsleverandør. Jeg mener at et NRK som lykkes bidrar til å utvikle en sterk norsk kommersiell innholdsbransje. Da blir publikum vinnerne, sier Eriksen.

 

Kringkastingssjefen er opptatt av rekruttering, for å bevare samt utvikle NRKs ­posisjoner.

 

– Det årekruttere de skarpeste hodene er avgjørende for at vi lykkes. Jeg opplever at NRK er en attraktiv arbeidsplass. Det er grunn­leggende for utviklingen vår. Det

er viktig at NRK har en sterk tiltrek­ningskraft på de beste hodene, sier Eriksen videre i sin kommentar til Mediabemannings undersøkelse.

 

De 10 mest attraktive arbeidsplassene:

1. NRK

2. Schibsted

3. TRY

4. VG

5. Finn

6. TV 2

7. Aftenposten

8. Monster

9. Dinamo

10. Carat

 

 


Del artikkelen