Fire norske Epica-gull

Try Reklamebyrå har innkassert intet mindre enn tre gull i innspurten av Epica i Paris. SMFB er det andre norske byrået som kan feire Epica-gull.

Fire norske Epica-gull
Fire norske Epica-gull

Kilde: Kampanje

Det første gullet som Try kunne innkassere, gikk ikke overraskende til George Clooney-oppfølgerfilmen for DNB, "The Treasure". Denne filmen var en klar vinner i sin klasse. Andre gull gikk til "The man who lived in a film" for Canal Digital-reklamefilmen. Denne klassen var særdeles sterk i år, med prisvinnende filmer som den franske reklamefilmen "The Bear" for Canal+ og den spektakulære britiske reklamefilmen for BBC, "Wonderful world". Det tredje Try-gullet gikk til print-kampanjen "Safety Innovations" for Volkswagen.

SMFB med ett gull
SMFB har vunnet ett gull i årets Epica i én av de to interaktive kategoriene byrået hadde gullsjanser i. De vant i klassen for "online ads" med kampanjen "Beröra" for Ikea. Den samme kampanjen var videre på gull-shortlist i to ulike kategorier, men vant altså frem i én.

Ikea Beröra-kampanjen ble utviklet som ledd i lanseringen av Ikea-katalogen på Ipad. Her ble det utviklet et «vottekitt» med nål og metall-tråd til å sy på vottene, slik at man kunne bla på sin Ipad eller smart-telefon selv om man var utendørs med votter på.

Svensk interaktiv suksess
Sverige ble mestvinnende land i år med tre interaktive gull i Epica. Det første gullet gikk til DDB Stockholm i klassen for integrerte kampanjer med en rekrutteringskampanje for det svenske forsvaret. Det andre svenske gullet gikk til Forsman & Bodenfors for en kampanje for Volvo og lanseringen av en site på Ebay. Tredje gull gikk til Åkestam Holst for Pause Home Entertainment "The Heist".

Danmark kunne innkassere to gull i den interaktive kategorien i år. Første gull gikk til byrået Robert/Boisen & Like-minded for sjokoladeprodusenten Anthon Berg og deres "The Generous Store". Andre gull gikk til byrået Lbi Denmark for Maersk Shipping og nettstedet "We are Maersk.com".

Andre interaktiv-vinnere i år kom fra Filippinene, England, Belgia og Tyskland med ett gull hver.

Utover kvelden skal resten av gullvinnerne kåres og til slutt skal Epica D'Or avgjøres. Kampanje kommer tilbake med mer.

Del artikkelen