«Farmen» redder ikke TV 2

TV 2 fortsetter høstens nedtur. Selv ikke "Farmen" gir kanalen vekst i oktober. SBS Discovery-gruppen er vekstvinneren.

«Farmen» redder ikke TV 2
«Farmen» redder ikke TV 2

Kilde: Kampanje

SBS Discovery-familien med TVNorge i spiss fortsetter å vise muskler i møte med knallhard konkurranse fra TV 2. I oktober økte hovedkanalen TVNorge med 0,4 prosentpoeng blant alle seere over 12 år. Hele SBS Discovery-gruppen økte med 0,9 prosentpoeng, og er dermed månedens vekstvinner på gruppenivå.

SBS Discovery var også største tv-gruppe for andre måned på rad i det som TVNorge og TV3 begge definerer som sin hovedmålgruppe, 15 til 49 år. Her har SBS Discovery-kanalene en andel på 27,5 prosent, mot TV 2s 26,9 prosent. I oktober i fjor var differansen på 4,5 prosentpoeng i TV 2s favør.

- Jeg er overrasket over de sterke oktober-tallene. Etter tidenes september, da vi for første gang var større enn TV 2-gruppen, var jeg sikker på at vi skulle få juling i oktober. TV 2 programmerte «Farmen» rett mot våre sterkeste kort, og har fyrt løs med alt det kruttet de har. At vi likevel er jevnstore, og faktisk et hårstrå foran på gruppenivå, gjør at vi klyper oss litt i armen i dag, sier TVNorge og SBS Discovery-sjef, Harald Strømme.

- Jeg skulle gjerne nevnt og takket alle profilene og de ansatte i SBS Discovery personlig for den jobben de gjør. Vi teller 150 hoder i Nydalen, mot 700 i TV 2 og 3000 i NRK. Det gjør denne bragden ekstra imponerende, sier Strømme.

Svakere «Farmen»-sesong
Det ble nemlig ikke noen revansje for TV 2 i oktober etter at de tapte premierekampen i september. Hovedkanalen har mistet en andel på 1,9 prosentpoeng sammenlignet med samme måned i fjor. Hele gruppen går tilbake 1,1 prosentpoeng. TV 2s aller sikreste kort, «Farmen», åpnet til gode tall 7. oktober, men viste seg raskt å ikke holde tritt med fjorårets sesong, som ble tidenes beste. Da hjelper det heller ikke at flere av kanalens andre høstsatsinger har skuffet.

Fungerende sjefredaktør Jan Ove Årsæther i TV 2 vedgår at høsten så langt ikke har stått til forventningene.

- Det er to hovedgrunner til det. Det ene er at vi hadde en fantastisk god høst i fjor, der vi hadde en veldig god casting til «Farmen», som leverte over det en kunne forvente. Men også andre programmer gjorde det veldig bra i fjor høst. I år har vi ikke truffet godt nok med våre nysatsinger, som heller ikke har truffet godt nok i 20 til 40 år. Vi er ikke fornøyde, sier han til Kampanje.

Fokus på OL
- Er dere fornøyde med «Farmen»?

- Ja, det må vi si. «Farmen» står som en påle, selv om den ikke når kanonsesongen vi hadde i fjor. «Farmen» er ikke vårt problem.

- Kan dere snu denne utviklingen, eller er slaget om høsten tapt?

- Vi jobber kontinuerlig med sendeskjema og andre halvdel av oktober er bedre enn første halvdel. Nå som det blir mørkere og seerne i større grad er tilbake, vil vi nok se bedre tall. Vi skal definitivt få snudd både før og under OL neste år.

- Er det OL som har fokuset nå?

- Selvfølgelig har vi tungt fokus på å lykkes med OL.

NRK1 øker mest
NRK1 er den enkeltkanalen som vokser mest i oktober. Hele NRK-huset kan vise til en vekst på 0,7 prosentpoeng, som er noe mindre enn SBS Discoverys vekst på 0,9 prosentpoeng.

TV3 har en marginal vekst på 0,1 prosentpoeng, mens Viasat4 faller med 0,3 prosentpoeng, og drar hele kanalgruppen med seg. MTG-familien får et sårt tiltrengt tilskudd av andeler når den nye reklame-tv-kanalen TV6 har premiere 21. november.

Her ser du oversikten over andelene til de største tv-kanalene blant alle seere over 12 år:

Tv-kanal

Oktober 2013

Oktober 2012

Endring (prosentpoeng)

NRK1

28,5

27,5

+1,0

NRK2

5,0

5,0

0

NRK3/Super

3,3

3,6

-0,3

NRK totalt

36,7

36,0

+0,7

TV 2

21,0

22,9

-1,9

TV 2 Zebra

2,0

1,8

+0,2

TV 2 Bliss

1,2

1,3

-0,1

TV 2 Nyhetskanalen

2,4

2,0

+0,4

TV 2 totalt

27,0

28,1

-1,1

TVNorge

10,1

9,7

+0,4

Max

2,9

3,1

-0,2

Fem

2,7

2,1

+0,6

Vox

1,3

1,2

+0,1

Discovery Norge

1,2

1,3

-0,1

TLC Norge

1,1

1,0

+0,1

SBS Discovery totalt

19,2

18,3

+0,9

TV3

4,7

4,6

+0,1

Viasat 4

2,1

2,4

-0,3

MTG totalt

6,8

7,0

-0,2

Kilde: TNS Gallup

Del artikkelen