Disse er landets dyreste PR-hoder

Timeprisen for de mest kjente PR-rådgiverne nærmer seg de best betalte forretningsadvokatene.

DYRE I DRIFT: For 5000 kroner timen, kan rådene fra Per Høiby, Lars Erik Grønntun, Bjarne Håkon Hanssen, Hans Geelmuyden eller Jan-Erik Larsen, bli dine.
DYRE I DRIFT: For 5000 kroner timen, kan rådene fra Per Høiby, Lars Erik Grønntun, Bjarne Håkon Hanssen, Hans Geelmuyden eller Jan-Erik Larsen, bli dine.

Kilde: e24

Ingen er dyrere enn tidligere Frp-politiker Lars Erik Grønntun når det kommer til PR-messige vurderinger, viser tall Dagens Næringsliv har hentet inn.

-Timeprisen reflekterer ikke bare min rolle som gründer og styreleder i Gambit H+K, men også min internasjonale rolle i Hill+Knowlton, uttaler han til avisen.

Grønntun har ansvar for Gambit Hill+Knowlton i Norge og Europa.

Her er fem på topp (timepris):

Lars Erik Grønntun, 5188 kroner, Gambit Hill+Knowlton.
Bjarne Håkon Hanssen, 5000 kroner, First House.
Per Høiby, 5000 kroner, First House.
Jan-Erik Larsen, 5000 kroner, First House.
Hans Geelmuyden, 4813 kroner, Geelmuyden.Kiese.
Mørland & Johnsen, samt JKL der Julie Brodtkorp er leder har ikke ønsket å opplyse om timeprisen.

E24 har nylig analysert hvilket byrå som tjener mest per ansatt. Også her kom First House ut på topp blant de større byråene. Det er med andre ord ingen tvil om hvem som sender de største fakturaene til norsk næringsliv, innen kommunikasjonsbransjen.

Likevel er blant de mindre firmaene at fakturaene er størst, hvis man ser hva de ansatte omsetter for per person.

Brynhildsen på topp

Målt etter omsetning per ansatt driver Rune Brynhildsen landets mest lukrative PR-selskap.

Hans firma, med kun Brynhildsen på eier- og ansattsiden, omsatte i fjor for 4,9 millioner kroner (se oversikt nederst i artikkelen)

Det er i år seks år siden PR-rådgiveren ble dømt for medvirkning til innsidehandel. Selv mener Brynhildsen at innsidedommen ikke er noen brems for forretningen.

- Det påvirker ikke dette i det hele tatt, sa han til E24 9. august i år.

- All min erfaring har gjort meg til en bedre PR-rådgiver, og det tror jeg kundene mine ser. Jeg har vært i stormen, la Brynhildsen til.
Del artikkelen