Carat lokker Mec-ansatte

På fem år har Carat mistet 700 millioner i omsetning. Nå lover de nye Carat-toppene bedre tider og starter med å ansette en rekke nye mennesker fra konkurrenten.
Bygger nytt: Carat-toppen Ronny Kjeserud og Pelle Stensson er i gang med å bygge et nytt Carat etter noen tøffe år der plassen som Norges største mediebyrå glapp til Mediacom.
Bygger nytt: Carat-toppen Ronny Kjeserud og Pelle Stensson er i gang med å bygge et nytt Carat etter noen tøffe år der plassen som Norges største mediebyrå glapp til Mediacom.

Kilde: Kampanje

I mai år forsvant en av landets desidert største annonsører fra mediebyrået Mec. Norgesgruppen tok med seg et mediebudsjett på 500 millioner kroner og gikk til Carat. Nå ansetter Carat en rekke nye mennesker hvorpå størsteparten kommer fra nettopp konkurrenten Mec.

- Vi har en langsiktig plan på hvordan Carat skal organiseres og hvordan vi skal arbeide for å kunne levere med enda høyere kvalitet til våre kunder. De nye rekrutteringene er både en konsekvens av dette arbeidet og at vi har vunnet flere store nye kunder i 2013, sier kundedirektør Stian Jansen til Kampanje.

Totalt så henter Carat inn syv nye personer og fire av dem kommer fra Mec. Det er Simen Dahl, Monica Jacobsen, Siri Anette Evjen og Thomas Norman. Norman jobbet i Mec som tv- og radiosjef og han blir nå strategisk tv-rådgiver i Carat. Det er Morten Wiberg som er tv-sjef i Carat i dag.

- De nyansatte kommer fra flere ulike miljøer, men felles for dem alle er at de er personer med glød for faget, samtidig som de har et moderne syn på hvordan vi i Carat skal levere økt verdi til kundene våre. Vi gleder oss veldig over å ha fått dem på plass, sier Jansen.

Jobbe med Norgesgruppen
Da nyheten om at Norgesgruppen skulle forlate Mec sprakk, ble det også kjent at byrået ikke kom unna nedbemanning. NorgesGruppen hadde da vært 17 år i byrået til administrerende direktør Harald Eide-Fredriksen.

- Det er ikke noen overraskelser her. Det er fire stykker det er snakk om, og flere av disse har jobbet med Norgesgruppen i Mec. De ønsket å jobbe videre med kunden og da passet det både dem og oss. Ingen tar inn eller avslutter et slikt kundeforhold uten at det gjøres tilpasninger. Vi var ferdig med våre tilpasninger før sommeren så dette er udramtisk. Det er hyggelig at de kan fortsette i Carat med kunden, sier Eide-Fredriksen.

Nå er det altså Carat-sjef Pelle Stensson som skal jobbe med Norges største mediekjøper.

- De som slutter i Mec har sikkert mye erfaring med Norgesgruppen. Er det den kunden de skal jobbe med i Carat?

- Vi har vært heldige å få noen av de sterkeste navnene fra Mec, i ulike stillinger, over på Carat-laget. De skal selvfølgelig forsterke vår levering til Norgesgruppen, men ettersom de har lang erfaring med både retail og markedsføring generelt vil de også være en stor tilgang for alle våre kunder, sier Stensson som også han har sin bakgrunn fra Mec.

I tillegg til de fire ovennevnte kommer også Heid Berge inn som digital prosjektleder, Anders Tangvald melder overgang fra OMD og Benedicte Kjøde starter opp strategisk rådgiver i Carat etter å ha jobbet de siste årene i Eniro.

Tapte 700 mill. på fem år
Carat har på fem år gått fra å være landets største mediebyrå med en omsetning på nesten 1,7 milliarder til å bli passert av Mediacom som i dag er landets største reklamekjøper. Her var det særlig tapet av Rema 1000 og Landbruket som slo hardt inn. I 2012 fikk byrået en medieomsetning på rundt én milliard kroner og byrået har på fem år redusert omsetningen med 700 millioner kroner.

Pelle Stensson, den nye Carat-sjefen, innrømmer at det har vært noen tøffe år for Carat selv om byret såvidt holder seg foran konkurrenten Mec.

- Carat har hatt en fire-fem tøffe år både i forhold til omsetning, inntekter og konkurranseevne. Det var derfor det ble tatt grep i 2012 for å skape et nytt Carat. Ved inngangen til 2013 var det fortsatt mye å ta tak i og derfor blir 2013 et år for å bygge opp Carat og 2014 et år da vi skal se den første effekten, forutsatt at vi beholder tempoet på det positive som skjer akkurat nå, sier den nye Carat-sjefen Pelle Stensson.

For heller ikke fjoråret ble et godt Carat-år. Nedgangen i 2012 sammenlignet med 2011 var på nesten 130 millioner kroner.

- En del kunder byttet fra Carat til andre byråer i 2012 og den tidligere solide markedslederposisjonen vaklet litt, sier den nye Carat-sjefen, Pelle Stensson.

Vekst i 2014
Men den siste tiden har Carat for alvor begynt å røre på seg igjen og har i dag i tillegg til Norgesgruppen hentet inn kunder som Sats og Tryg og forsvart flere av sine største kunder som NSB. Men den store veksten vil ifølge Carat-sjefen først komme neste år når Norgesgruppen for alvor begynner å slå inn. Omsetningen i 2013 anslår Stensson til å bli noenlunde lik 2012-tallene.

- Når det gjelder Norgesgruppen tar vi over dem utover høsten i år, og dette gjør at den største effekten omsetningsmessig først kommer i 2014, sier han.

I tillegg til alle de nye ansatte som nå kommer inn har det også på ledernivå skjedd mye i Carat og det først i år den nye ledertroikaen har begynt å jobbe sammen. Pelle Stensson begynt i november i fjor, mens før Stian Jansen og etter hvert Ronny Kjeserud kom på plass.

- I 2013 har Carat derfor hatt et oppbyggingsår der det vært fokus på å etablere «nye Carat», å vinne nye kunder, øke tilliten hos eksisterende kunder, få kontroll på økonomien, ta tilbake en tydelig konkurransekraftig posisjon i markedet og skape en god, effektiv og ikke minst fremtidsrettet organisasjon. På nåværende tidspunkt ser det ut som at Carat har et meget godt utgangpunkt for et godt 2014 og at vi da er tilbake i den absolutte toppen blant norske mediebyråer, sier han.

Her ser du regnskapstallene til mediebyrået Carat i 2012. Alle tall i millioner kroner.

Carat Norge

2012

2011

Endring i prosent

Omsetning

1.092,4

1.221,3

- 10,5

Driftsresultat

7,9

16,4

- 51,8

Resultat før skatt

9,0

18,0

- 50,0



Her ser du regnskapstallene til mediebyrået Mec i 2012. Alle tall i millioner kroner.

MEC

2012

2011

Endring (prosent)

Driftsinntekter

1.075,8

1.287,5

- 16,5

Driftsresultat

-1,3

5,1

- 125,5

Resultat før skatt

0,2

7,5

- 97,3

Del artikkelen