Burger King til Starcom

Starcom legger ytterligere på seg når mediebyrået får hurtigmatkjeden på tallerken. Tar kunden fra Carat.

Burger King til Starcom
Burger King til Starcom

Kilde: Kampanje

Etter en omfattende prosess har Burger King internasjonalt valgt Starcom som sitt nye mediebyrå. I Norge følger Umoe Restaurants, restaurantvirksomheten til investor Jens Ulltveit-Moe, som har rettighetene til Burger King i Skandinavia, etter. Oppdraget vil bli ledet fra Starcom i Oslo, med støtte fra Starcoms kontorer i Malmø og København.

- Umoe Restaurants overtok fra nyttår rettighetene til Burger King for hele Skandinavia. Vi har store ambisjoner for Burger King i Skandinavia. Starcom har blitt valgt som strategisk og kreativ mediepartner for å hjelpe oss i å tydeliggjøre merkevaren og bidra til vekst, sier Sven Hars er markeds- og kommunikasjonsdirektør i Burger King Scandinavia til Kampanje.

Dermed kan mediebyrå-grupperingen i Vivaki, med mediebyråene Starcom og Zenith Optimedia i porteføljen, som handler reklame på vegne av store kunder og annonsører som Samsung, Tele 2 og Nille, plusse på ytterligere noen millioner kroner på sin medieomsetning som i 2012 endte på nesten 800 millioner kroner.

- For oss er det en anerkjennelse å vinne det nordiske oppdraget for Burger King og Umoe Restaurants. Umoe Restaurants har store ambisjoner for Burger King de neste årene, og det er en reise vi gleder oss til å bidra til sammen med nytt reklamebyrå. Tettere samarbeid på tvers av regionen er en av ambisjonene fra Umoes side, og her vil vi bidra sammen med våre kollegaer i Malmø og København, sier Peder Mittet, administrerende direktør for Starcom i Norge

Burger King har tidligere jobbet med byråer som det nå nedlagte Dist Creative og Futatus Industries, men fra mediebyråsiden kommer kunden nå fra Carat i Norge og IUM i Sverige og Danmark.

- Burger King som merkevare inviterer til å skape nye og spennende medieløsninger, så dette gleder vi oss til! UMOE har stor frihetsgrad til å utvikle aktiviteter innenfor de rammene Burger King har satt, som gjør dette veldig spennende. Teamet i Oslo har fått i ansvar å jobbe overordnet med innsikt, mediestrategi og kreative medieløsninger, sier Catharine Mitlid, forretningsdirektør i Starcom og kundeansvarlig for Burger King

Burger King har de siste årene konkurrert knallhardt om fastfood-kundene. Men ifølge professor i markedsføring, Tor W. Andreassen, er det McDonald's Norge som har vært best.

- Burger King-konseptet har sovnet i sokkene. Merkenavnet har blitt blast og vi ser at de sliter med kundetilfredshet og markedsandeler blant annet fordi de har gammeldags innredning og meny, sa Andreassen til Aftenposten tidligere i år.
Del artikkelen