Bransjens mest populære sjef

Kjetil Try er den mest populære lederen i medie- og kommunikasjonsbransjen.
- Jeg lar ikke noe ligge og ulme, men tar tak i ting ganske fort, sier Try.

Bransjens mest populære sjef
Bransjens mest populære sjef

Kilde: Kampanje

Sjefen i reklamebyrået Try, Kjetil Try, topper Mediabemannings liste over de mest populære lederne i norsk medie- og kommunikasjonsbransje. I fjor delte han førsteplassen med VG-redaktør Torry Pedersen. I år troner han alene på topp, foran Aftenposten-direktør Sondre Gravir og TVNorge-sjef Harald Strømme, i undersøkelsen som nær 800 personer i bransjen svarte på i fjorårets siste kvartal.

- Jeg vil tro det er fordi jeg er ganske tydelig. Og siden jeg er lite glad i langvarige prosesser, er jeg opptatt av å ta raske avgjørelser, noe som er litt lettere i Try hvor jeg også er største eier. Jeg lar ikke noe ligge og ulme, men tar tak i ting ganske fort, sier Try til Kampanje.

- Og så er jeg en ganske snill mann, tross alt, legger han til, på spørsmål om hvorfor han tror han er stemt til topps i undersøkelsen.

- «En sjef må være ærlig. Fungerer det ikke må du si det rett ut», sa du til Aftenposten nylig. Er det denne direkte lederstilen som blir satt pris på?

- Når man leder en prestasjons- eller kunnskapsbedrift som Try, handler mye om å motivere folk, men det handler også av og til om å være tydelig på ting som kan være ubehagelige. Jeg husker fra skolen at man ble ganske fort lei vikarene som bare skulle være hyggelige. Det var lærerne du visste hvor du hadde, du fikk respekt for og ble glad i. Samtidig må jeg si det stort sett er ganske ukomplisert å være leder i Try, det har vært få konflikter. Mye handler om å jobbe med faget, sier Try.

Ingen definert ledergruppe
Han har ingen ledergruppe, men mener han ikke styrer etter prinsippet om «opplyst enevelde».

- Jeg har vel en utvidet og litt ubestemmelig ledergruppe, med masse personer som jeg snakker med hele tiden. Hvis vi hadde hatt seks personer i en klart definert ledergruppe tror jeg 20 andre hadde lurt på hvorfor de ikke satt der, og tenkt «hva snakker de om nå?» hver gang vi hadde ledermøte. Jeg tror den løsningen vi har i dag gjør at mange flere føler seg inkludert, og at jeg får brukt alle i større grad, sier Try.

Du har vetorett?

- Ja, for så vidt, gjennom mine aksjer. Men det er mange flinke mennesker i Try, og mange av dem er eiere med større eller mindre aksjeposter. Jeg kommer ikke noen vei hvis jeg hele tiden setter meg selv foran andre og trumfer gjennom ting, sier Try.

Han mener selv at selvironi er en av de viktigste lederegenskapene han har.

- Jeg tror først og fremst det er en viktig menneskelig egenskap, og som leder trenger du nok menneskelige egenskaper i enda større grad enn i andre jobber, sier Try.

Attraktiv arbeidsplass
I årets bransjeundersøkelse klatrer Try – ikke privatpersonen, men firmaet – også på lista over de mest attraktive arbeidsplassene i medie- og kommunikasjonsbransjen. Schibsted topper lista, mens Try går fra en fjerdeplass i fjor til en andreplass i år, når respondentene blir bedt om å fremheve en bedrift i bransjen de kunne tenke seg å jobbe for.

- Vi har ikke gjort noe spesielt fra i fjor til i år, men vi blir større og større, vi blir stadig oftere nevnt i media og flere vet om oss og har et inntrykk av oss, sier Try.

Er det viktig for en medie- og kommunikasjonsbedrift å ha en synlig og populær leder?

- De fleste vil synes det er greit. Samtidig er det skummelt den dagen en person som er nærmest identisk med bedriften blir tatt for fyllekjøring. For oss var mitt navn i oppstartsfasen noe som gjorde at vi ble lagt merke til i jungelen av reklamebyråer. Jeg hadde jobbet i bransjen i mange år og var rimelig kjent blant annonsører. Nå har mange andre i Try vært framme i media, så jeg tror de fleste skjønner at Try er mye mer enn meg, sier Kjetil Try.

Men du må fortsatt passe deg for ikke å bli tatt for fyllekjøring?

- Ja, det tenker jeg på hver dag, spøker Try
Del artikkelen