- TV har nådd toppen

Nye globale reklameprognoser viser at tv som reklamemedium har nådd toppen etter flere tiår med vekst. Mobilannonsering blir større enn radio, utendørs og magasiner.

Foto: Kallestad, Gorm/ Scanpix
Foto: Kallestad, Gorm/ Scanpix

Kilde: Kampanje

Det er i de ferske reklameprognosene til det internasjonale mediebyrånettverket til Publicis, ZenithOptimedia, at det varsles om tøffere tider for tv som reklamemedium. Tv som kanal forventes på global basis å kapre 40,2 prosent av reklamekronene i et reklamemarked som i år kommer til å ende på 532 milliarder dollar. Men ZenithOptimedia tror denne andelen skal ned til 39,3 prosent i 2016.

En tilsvarende utvikling varsles også av konkurrenten WPP som kontrollerer mediebyrånettverkene samlet under Group M-paraplyen, Mediacom, Mindshare, Mec og Maxus.

Det er den digitale veksten som nå fører til at pilene i tv-reklamemarkedet tar en ny retning. ZenithOptimedia tror videre at internett vil øke sin markedsandel fra 20,6 i 2013 til 26,6 prosent i 2016. I internettkategorien er det særlig mobil som vil vokse med en vekst på hele 50 prosent i snitt over de neste tre årene.

- Ja, mobil skyter frem i vill fart, på tvers av de fleste markeder egentlig. I dag ligger mobilens andel av digitalannonseringen på 13 prosent. Frem mot 2016 tror vi tallet nærmer seg 30 prosent. For Norges del er trenden helt den samme, og vi merker stor pågang etter vår kompetanse akkurat innenfor dette området, sier Thomas Magnusen, forretningsdirektør i ZenithOptimedia Norge til Kampanje.

- Hva med utviklingen på tv i årene som kommer?

- Tallene tyder helt riktig til at tv kommer til å miste andeler i årene fremover. Det er digitale medier, og i særstilling mobil som er vekstdriveren for globale annonsekroner, sier han.

Tidligere denne uken skrev Kampanje at både TV 2 og TVNorge vil øke reklameprisene i 2014. Men sammenlignet med tidligere, er prisøkningene av det moderate slaget.

Vekst i online video
Thomas Magnusen i Zenith tror at tv som reklamekanal i det norske markedet vil holde andelene.

- For det norske markedet skuler vi selvsagt på det som skjer på globalt nivå, men vi estimerer faktisk stabile andeler for tv i årene fremover. Digitale medier vil også i Norge ta andeler av reklamekaken i årene fremover, men da først og fremst på bekostning av magasin og avis, sier han.

For frem til i dag er det printbaserte medier som har tatt det meste av den digitale støyten, ettersom annonsører har søkt seg mot tv for å nå de store massene på relativt kort tid. Veksten i tv-markedet her hjemme de siste årene har ligget på mellom fem og ti prosent, ifølge reklamestatistikken til Mediebyråforeningen.

Den veksten skal nå være et tilbakelagt stadium, mener Zenith Optimedia internasjonalt. Tv vil fortsatt levere vekst, men den store konkurrenten fremover i kampen om reklamemillionene vil være digtiale medier og online video.

- Etter at tv-investeringene har vokst sammenhengende i 35 år, vil det skje mye disruptivt i dette markedet de neste ti årene, sier Jonathan Barnard, ZenithOptimedias prognosesjef til Financial Times.

Mobil slår ukepressen
Mobilannonseringen vil fortsatt stå for et lite volum av totalen, men veksten vil være enorm de neste årene. I 2013 vil mobilen utgjøre rundt 2,7 prosent av den totale reklameomsetningen, men dette vil vokse til 7,7 prosent i 2017 og dermed overta for både radio, magasiner og utendørs i størrelse.

Skifte i den innbyrdes rangeringen kan komme enda raskere i Norge om en ser på reklameinvesteringene så langt i år for de tre kanalene. Det er i dag ikke mange titalls millioner kroner som skal til før mobilen som reklamekanal blir større enn ukepressen.
Del artikkelen