- Sosiale medier stuper på børs

Alle de store aktørene falt kraftig på børsen. Analytikerne spekulerer i om hypen er over.

- Sosiale medier stuper på børs
- Sosiale medier stuper på børs

Kilde: dagensit.no

Facebook, LinkedIn, Twitter og Yelp falt alle kraftig på børsen mandag. Twitter falt kraftigst av de sosiale mediene med et fall på 4,7 prosent til en pris på 39 dollar mandag ettermiddag amerikansk tid, skriver Marketwatch.

Det sosiale nettverket fikk mye oppmerksomhet da de gikk på børs for en drøy måned siden. Da åpnet aksjen til overraskende høye 45,10 dollar, langt høyere enn IPO-prisen på 26 dollar - og steg 80 prosent etter få minutters handel. Den siste tiden har aksjen imidlertid ligget mer stabilt, noe under åpningsprisen.

Hypen over
Analytikerne i Marketwatch skriver at det er en mulighet for at oppmerksomheten og interessen rundt sosiale medier er fallende, etter at flere av selskapenes aksjer har falt noe den siste tiden.

Facebook falt 3,1 prosent mandag, til tross for at teknologibøsen sammenlagt lå høyere enn på lenge. Det samme gjaldt LinkedIn som falt med 1,7 prosent til 216,62 dollar.

Gode resultater
Til tross for mindre flaks på børsen kan flere av de sosiale mediene melde om meget gode omsetninger så langt i år.

For en måned siden kunne Facebook melde om en omsetningsvekst på 60 prosent til 2,02 milliarder dollar godt hjulpet av godt driv på annonsesiden. Den argeste konkurrenten, LinkedIn meldte på sin side om tap i årets septemberkvartal.

Til tross for nedgangen de siste ukene ligger både Facebook og LinkedIns aksjer an til å ha hatt solid vekst i 2013. Siden børsnoteringen for halvannet år siden har Facebooks aksjer steget med 30,9 prosent. Bare i løpet av 2013 har nettstedets aksjer steget med 135 prosent.

- Dette viser at vi er forberedt på den neste fasen for selskapet vårt mens vi jobber for å få de neste fem milliarder menneskene på nett og i kunnskapsøkonomien, skrev konsernsjef og gründer Mark Zuckerberg i en melding i starten av november.
Del artikkelen