- Slik gjør du deg attraktiv på LinkedIn

87 prosent av norske bedrifter bruker LinkedIn i rekrutteringsarbeidet.

Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB Scanpix

Kilde: Teknisk Ukeblad


Alle som har vært jobbsøker i det siste vet at LinkedIn ikke kan oversees. I Norge er det sosiale nettverket for forretningsliv og rekruttering større enn noen gang.

Internasjonalt steg omsetningen til LinkedIn med 56 prosent tredje kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor. 930 000 norske brukere har profil på nettstedet, og med 600 nye registrerte CV'er hver dag er det ikke lenge til nettverket passerer millionen her til lands.

Ca. 200 000 av de norske brukerne oppgir at de er ledere og beslutningstakere, og 87 prosent av norske bedrifter oppgir at de bruker LinkedIn i rekrutteringsarbeidet, ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av kommunikasjonsbyrået Nordic Media Team.

Kathe Arnesen i Nordic Media Team kurser arbeidsgivere i bruk av LinkedIn. I sommer var hun på LinkedIns hovedkontor i California.

– De hadde Norge på en watchlist over land de forventer at kommer til å passere en million medlemmer i løpet av relativt kort tid. Det er gøy at Silicon Valley legger merke til lille Norge i denne sammenhengen, sier Arnesen til Teknisk Ukeblad.

Hun er opptatt av å understreke hvor viktig LinkedIn er, ikke minst hvis man vil søke seg til internasjonale jobber

– Flere norske rekrutteringsbyråer og hele HR-avdelinger kurser alle ansatte i bruk av LinkedIn til rekruttering. Det er også veldig mange store, internasjonale bedrifter og headhuntere fra utlandet som bruker LinkedIn for å finne frem til norske kandidater til spennende internasjonale stillinger.

Mens LinkedIn er et nyttig sted for arbeidsgivere og arbeidstakere, kolleger og forretningsforbindelser, er det ikke alltid åpenbart hvordan man skal gå frem for å finne drømmejobben.


1. Puss opp profilen

En fullstendig og godt utfylt profil øker sjansene for å dukke opp i søk og vekker tillit hos headhuntere og potensielle arbeidsgivere. Her gjelder de klassiske jobbsøketipsene.

– All kompetanse, erfaring og utdannelse du har kan være relevant – få det med. Ikke glem tillitsverv, sertifiseringer, relevante prosjekter og kortere kurs, sier Arnesen.

Lag utfyllende beskrivelser av ansvarsområder og resultater du har hatt. Det er også viktig å skrive en god oppsummering, hvor du nevner dine nøkkelkvalifikasjoner.

– Denne står øverst i profilen din og det er her du har mulighet til å fremheve nøkkelkompetansen, og hva du kan bidra med hos en arbeidsgiver. Husk å bruke nøkkelord fra din bransje. Hvis du søker internasjonale jobber er dessuten viktig å ha en engelsk profil.


2. Optimaliser for søk

LinkedIn gjør at arbeidsgivere kan slippe å bla gjennom endeløse bunker med mer eller mindre gode søknader, og lar dem i stedet gjøre spissede søk på kompetansen de er ute etter. Det kan du utnytte.

– Søkemotoroptimaliser profilen med nøkkelord fra den bransjen du ønsker å jobbe i. For ingeniører er trikset å få med nøkkelord knyttet til bransjen, som gjør at arbeidsgiveren får treff når de gjør spissede søk. Tenk på hva du ville søkt etter om du var i arbeidsgiverens sted.

Arnesen påpeker at LinkedIn-profilen din i de fleste tilfeller kommer blant topp fem søkeresultater hvis noen søker på navnet ditt. Og det gjør arbeidsgivere.

– 95 prosent av arbeidsgiverne oppgir at de googler aktuelle kandidater, sier Arnesen.
Del artikkelen