Øker med 600 om dagen

Globalt har business-nettverket LinkedIn økt inntektene sine med 59 prosent fra i fjor sommer. Også i Norge vokser nettverket enormt.

Øker med 600 om dagen
Øker med 600 om dagen

Kilde: e24

- Norge ligger på listen over land LinkedIn forventer skal passere én million medlemmer i løpet av de neste 12-18 månedene, sier strategirådgiver Kathe Arnesen i kommunikasjonsbyrået Nordic Media Team.

Hun jobber til daglig med å kurse norske bedrifter i hvordan de best utnytter det amerikanske nettsamfunnet.

- Per juli 2013 var det 840.000 norske medlemmer på LinkedIn. I snitt kommer det cirka 600 nye norske medlemmer hver dag, forteller hun til E24.

Som E24 skrev før helgen så går det businessrettede sosiale mediet så det griner.

New York Times melder at den nylig slupne rapporten for kvartalet som endte 31. juli, viser at inntektene for LinkedIn globalt er opp 59 prosent fra samme tid i fjor.

36,5% opp i Norge

Og en solid porsjon av denne veksten kommer altså her til lands, forteller Kathe Arnesen.

- Jeg var nylig på besøk i LinkedIns hovedkvarter i Mountain View i California, for å lære enda mer om mulighetene. Ser man på uke 31 og sammenligner med samme uke i fjor, har medlemsmassen i Norge vokst med cirka 36,5 prosent. De siste tre månedene har medlemsmassen økt med fem prosent.

20 mill på tre måneder

Kathe Arnesen forteller at den største norske gruppen har fått et «official»-stempel av LinkedIn sentralt.

- Den største norske gruppen heter Norge/Norway, og har per i dag 21.512 medlemmer, og det er stor aktivitet der. Denne gruppen er også en av få som har fått et «official»-stempel av LinkedIn sentralt.

To tredjedeler av de 20 millioner nye medlemmene LinkedIn har samlet de tre siste månedene har kommet til fra utenfor USA.

Til sammenligning: Det fem ganger større Facebook, som har et langt bredere nedslagsfelt, klarte i samme periode «bare» 40 millioner nye brukere.

Facebook definitivt størst

Tall fra februar i år viste at Facebook har vel 2,8 millioner brukere i Norge.

De er med det i særklasse det største sosiale mediet her til lands.

Ferske tall fra TNS Gallup viser at 75 prosent av befolkningen i Norge benyttet Facebook i andre kvartal 2013, mot 73 prosent på samme tid i fjor.

For Twitter viser de samme tallene at 14 prosent av befolkningen brukte tjenesten sist kvartal, mot 12 prosent på samme tid i 2012.

Undersøkelsene til TNS Gallup viser videre at sju prosent av den norske befolkningen brukte LinkedIn i andre kvartal 2013, mot seks prosent andre kvartal i fjor.
Del artikkelen